Hallo allemaal,
Ik en mijn man willen in januari naar Ijsland, wie kan er ons wat tips geven?? Wij zijn er nog nooit geweest.
groetjes Corrie
Is het een bewuste keuze om maar liefst 3 weken in de winter te gaan?
Ik moet er niet aan denken, tenzij je natuurlijk dol bent op kou en sneeuw.
Het meeste is dan kaal en onder de sneeuw, geen vogels, geen planten, geen mooie kleuren, het binnenland gesloten, vaak koude sneeuwstormen…..
's Winters zijn er dan ook geen (?) groepsreizen, wel van het voorjaar t/m de herfst.
De meest geschikte en warmste periode is juli-september.
Met de eigen auto is het in de zomer geen probleem, ook de Kjölur binnenland-route kun je dan nemen. In de winter moet je spijkerbanden hebben of sneeuwkettingen - ik weet eerlijk gezegd niet wat verplicht is voor toeristen met een eigen auto in de winter - ik kan me voorstellen dat sneeuwkettingen in en rond Reykjavik en het toeristische zuidwesten niet zijn toegestaan (en meestal niet nodig ook).
De bedoeling is eigenlijk om naar Hull te varen (met auto), dan naar boven in Schotland te gaan en daar een boot pakken naar IJsland. Dan ben je natuurlijk al een dag of vier onderweg. Het verblijf in IJsland zal dan zo'n anderhalve week zijn. Maar nu je zegt dat het 's winters eigenlijk geen doen is met de auto, moeten we het misschien maar naar de zomer verplaatsen.
Wij zijn net een weekje terug uit IJsland en hebben dus vanaf dag 2 (van de 8 die wij zijn geweest) sneeuw gehad. Schitterend, het was echt heel erg mooi, dus wat dat betreft is het zeker de moeite waard om in de winter te gaan. Wij hadden een Opel Astra gehuurd op IJsland en deze was inderdaad voorzien van spijkerbanden. Dat scheelt best als je door de sneeuw rijdt (wat wij dus heel veel -alleen maar eigenlijk- hebben gedaan, want op elke weg, ook de ringweg, lag sneeuw), maar het blijft spekglad op de wegen. Als je gewoon rijdt is er niets aan de hand, maar bedenk wel, dat als er inderdaad sneeuw ligt, dat je je dan moet voorbereiden op rijden over gladde wegen. Wat dat betreft was ik persoonlijk blij dat we weer veilig bij ons hotel in Reykjavik aankwamen de laatste dag.
Kettingen hebben wij niet gebruikt, hoewel er bij sommige steile wegen een bord staat met een teken voor het gebruik van kettingen erop (adviesborden?). Dit was op de ringweg. Met een gewone auto en zonder kettingen kun je bepaalde zijwegen al niet nemen.
Ik denk dat het heel bijzonder is om IJsland in de sneeuw te zien. Wij zijn dus, zoals gezegd, 8 dagen geweest, wellicht moet anderhalve week dan ook te doen zijn. Wij hebben bijvoorbeeld ook een dag een excursie gedaan in een superjeep op grote banden, geschikt voor de sneeuw. Als je er af en toe een excursie tussendoor boekt, zit je ook niet constant zelf op de gladde wegen, maar dit hangt er natuurlijk vanaf wat de bedoeling is van jullie vakantie. Bovendien zijn excursies niet goedkoop.
Als je wat foto's wilt zien van onze ‘sneeuw’' vakantie, kun je kijken op:
http://members.chello.nl/d.maltha/
Het is dus zeker wel te doenden ik, naar IJsland in de winter, maar het is een beetje afzien en je moet het geen probleem vinden om over besneeuwde wegen te rijden, wat volgens mij toch niet de veiligste manier van reizen is..
Succes! Groetjes, Maresa
Hoi Maresa,
Nog gefeliciteerd met jullie huwelijk. Als ik de fotos bekijk dan krijg ik er helemaal zin in.Maresa schreef:
>
> Wij zijn net een weekje terug uit IJsland en hebben dus vanaf
> dag 2 (van de 8 die wij zijn geweest) sneeuw gehad.
> Schitterend, het was echt heel erg mooi, dus wat dat betreft
> is het zeker de moeite waard om in de winter te gaan. Wij
> hadden een Opel Astra gehuurd op IJsland en deze was
> inderdaad voorzien van spijkerbanden. Dat scheelt best als je
> door de sneeuw rijdt (wat wij dus heel veel -alleen maar
> eigenlijk- hebben gedaan, want op elke weg, ook de ringweg,
> lag sneeuw), maar het blijft spekglad op de wegen. Als je
> gewoon rijdt is er niets aan de hand, maar bedenk wel, dat
> als er inderdaad sneeuw ligt, dat je je dan moet voorbereiden
> op rijden over gladde wegen. Wat dat betreft was ik
> persoonlijk blij dat we weer veilig bij ons hotel in
> Reykjavik aankwamen de laatste dag.
> Kettingen hebben wij niet gebruikt, hoewel er bij sommige
> steile wegen een bord staat met een teken voor het gebruik
> van kettingen erop (adviesborden?). Dit was op de ringweg.
> Met een gewone auto en zonder kettingen kun je bepaalde
> zijwegen al niet nemen.
>
> Ik denk dat het heel bijzonder is om IJsland in de sneeuw te
> zien. Wij zijn dus, zoals gezegd, 8 dagen geweest, wellicht
> moet anderhalve week dan ook te doen zijn. Wij hebben
> bijvoorbeeld ook een dag een excursie gedaan in een superjeep
> op grote banden, geschikt voor de sneeuw. Als je er af en toe
> een excursie tussendoor boekt, zit je ook niet constant zelf
> op de gladde wegen, maar dit hangt er natuurlijk vanaf wat de
> bedoeling is van jullie vakantie. Bovendien zijn excursies
> niet goedkoop.
>
> Als je wat foto's wilt zien van onze ‘sneeuw’' vakantie, kun
> je kijken op:
>
> http://members.chello.nl/d.maltha/
>
> Het is dus zeker wel te doenden ik, naar IJsland in de
> winter, maar het is een beetje afzien en je moet het geen
> probleem vinden om over besneeuwde wegen te rijden, wat
> volgens mij toch niet de veiligste manier van reizen is..
>
> Succes! Groetjes, Maresa
Beste Corrie,
Maresa is vnl. in het zuidwesten geweest. Zowiezo is daar de temperatuur het mildst en bovendien worden daar de wegen het beste “sneeuwvrij” gehouden. In het oosten (waar de veerboot aankomt) heb je echter met andere omstandigheden te maken. Een weg (ook de ringweg) kan er zomaar een of twee weken (of zelfs langer) onbegaanbaar zijn vanwege sneeuwval. Heel lastig als je net bent aangekomen en nog lastiger als je daardoor niet bij de veerboot kunt komen.
Op http://www3.vegag.is/faerd/island1e.html kun je zien hoe de toestand van de wegen op DIT moment is. Maar dat kan morgen dus weer heel anders zijn!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?