feestweekeinde

• mary

Dames, heren

Aangezien ik vorig jaar begin augustus in Akureyri onverwacht in het enorme feestgedruis belandde, en ik daar nou niet echt vrolijk van word vroeg ik me het volgende af:

Eerste weekeinde augustus, wordt dat in 2004 31 juli / 1 augustus of het weekeinde van 7 en 8 augustus?. Kan ik zorgen dat ik dat weekeinde wel in IJsland ben, maar ver van de bewoonde wereld………….

Groeten van Mary

• ME

Volgens de site van de Icelandic Tourist board valt Bank Holiday op maandag 2 augustus :

http://www.icetourist.is/displayer.asp?cat_id=479

Succes met het vinden van een rustig plekje. Ik heb het zelf drie keer met wisselend succes geprobeerd in Myvatn, Borgarfjordur Eystri en Hornstrandir. Misschien is hartje Reykjavik een optie ?

• mieke

deze zomer was ik op de maandag van bank holiday in myvatnsveit, en heb daar helemaal niks van het hele gebeuren gemerkt. Het was daar net als anders eigenlijk. Nu moet ik wel zeggen dat ik samen met een ijslander een paar plekken heb bezocht waar geen touristen komen, maar tussendoor waren we steeds in reykjahlid (om auto te halen / om bootje te pakken) en heb ik er ook niks van gemerkt. Wel was ik een week later in Husavik waar ook druk gefeest werd op zaterdag. Ik heb geen idee meer hoe die dag heette, maar eerst was er triatlon en kermis. 's avonds gewoon feesten in de kroeg. Nouja, ik vond het erg gezellig, maar was dan ook met de plaatstelijke bevolking. Misschien dat iemand weet wat dat voor feest was, of dat elk jaar is en overal of alleen in Husavik en omstreken?

• mary

In Akureyri werd druk gefeest. Het begon met een dikke file voor de drankwinkel, het leek wel Rusland. Daarna twee nachten lang gezang op straat, heel veel mensen, en om zes uur 's morgens nog steeds veel hard zingende / lallende mensen op- straat. De bus op zondagochtend was wel lekker rustig………

Ik weet nu tenminste welk weekeinde het is, dank.

Mary

• Johanna

Goeiedag

Ek is 'n Suid-Afrikaner wat in Snaefellsnes bly, wes-Ysland. Ek skryf bietjie anders, maar ek glo julle sal wel kan lees wat ek skryf. Die naweek waarvan julle praat is altyd die eerste naweek in Augustus, en is die grootste partytjie van die jaar. Dit word Verslunarmannahelgi genoem. Meeste mense gaan na Akureyri of Vestmanneyar (Westman Islands), en baie ander kampeer in verskeie plekke op daardie naweek - geen rus!!!

Hou ook in gedagte dat daar baie feeste is oor die hele Ysland gedurende die somer. In ons dorp GRundarfjordur is daar die Hawefees die laaste naweek in Julie, in Stykkisholmur het hulle ´n Deense Dae-fees middel Augustus en in die ooste in Hofn het hulle 'n lobsterfees. AMper elke dorp het sy eie fees elke somer!

5-jariges is baie welkom in Ysland, en die beste plan as hulle van diere hou is om ‘n draai by die petting zoo in Reykjavik te maak, of om miskien instede van hotels op plase te bly (Farming holidays) of in youth hostels, wat baie gemaklik is vir families. Meer kinders meer diere meer pret. Daar is ook ’n kaart beskikbaar wat al die plekke wat vir kinders interessant kan wees uitwys (beskikbaar in toeriste informasie sentrums).

Hoe ookal, geniet julle vakansies in Ysland en kom loer in in Grundarfjordur!

Johanna van Schalkwyk

• Gaby

Hallo Johanna,

Leuk om het Zuid-Arikaans een keer te lezen. Het is inderdaad geen probleem om het te lezen. We zijn sinds 25 september in IJsland en hebben hier nog geen zomer meegemaakt. We kunnen dus nog geen advies geven uit eigen ervaring over de zomers in Ijsland. Maar we vinden het gewoon leuk om even te reageren op jouw mail.

Groeten uit Keflavik, Gaby en Tom