Met de motor naar IJsland

  • geejeebee

    Beste lezer(essen)(s)

    Komend jaar wil ik eind juni begin juli naar IJsland met mijn BMW GS.

    Graag wil ik weg nummer 1 rondrijden, met hier en daar een tochtje naar het binnenland en het meest westerlijke puntje.

    Ik heb de volgende vragen … en nou maar hopen dat iemand een antwoord heeft.

    = Zijn met dit reisschema terreinbanden vereist of handig?

    =Via via hoorde ik dat het op sommige stukken je niet geoorloofd is alleen met de motor te rijden uit veiligheidsoverwegingen is dat waar? En welke stukken dan?

    =Heeft IJsland een dekkend GSM bereik?

    Bedankt voor de moeite,

    Geert Jan Blauw

  • Gerry

    Hallo Geert,

    Als je voornamelijk op de 1 weg gaat rijden heb je niet perse terreinbanden nodig. Er zijn zelfs nog hele stukken waar je met gewone banden makkelijk het binnenland in kunt rijden.

    IJsland heeft geen dekkend GSM bereik, maar rond wegnummer 1 is het op de meeste plaatsen wel oke, al kun je best af en toe stukken zonder bereik tegenkomen.

    Wij zijn in 1999 naar het meest westelijke punt geweest met een hyundai atos met gewone banden, dus ook dit is prima te doen zonder terreinbanden.

    Groetjes,

    Gerry

    Reisverslagen en IJslandfoto's op http://www.gerryvanroosmalen.nl

  • albert

    Beste Geert,

    Je mag op IJsland op alle wegen alleen op de motor rijden. Het is wel zo dat op sommige wegen in het binnenland het wordt aangeraden om in konvooi te rijden. Dit i.v.m. het plotseling kunnen omslaan van het weer en de slechte toestand van wegen in het binnenland.

    Ook het oversteken van rivieren kan gevaarlijk zijn. Dit geldt bijv. op de ‘oude F910’ (zie verderop op het prikbord). Maar tegenwoordig is het zo dat, ook op de belangrijke wegen in het binnenland, er ieder kwartier wel iemand komt langsrijden, dus zo alleen rijd je er niet.

    Groeten,

    Albert.

  • Gerard van Klaveren

    M,

    Heb al drie tochten met mijn BMW 650 GS op IJsland achter de rug.

    Indien geinteresseerd kan ik je mijn reisverslag toezenden.

    Ga a.s zomer weer !

    met vr. gr.,

    Gerard van Klaveren

  • Michiel

    Ben er in 2000 met een vriend geweest, allebei op een Cagiva Elefant. We waren na 1800 km (ongeveer een week) door de banden heen. Het gravel op de binnenwegen (Kjolur route, Askja, Lakagigar) is erg scherp en banden slijten er erg snel.

    Komende zomer willen mijn vriendin en ik met de Land Rover een rondrit maken. We zijn aan het kijken of het interessant is om eventueel een soort van ondersteuning te zijn voor motorrijders, bijvoorbeeld door wat ruimte aan te bieden (tegen een redelijke vergoeding) voor reservedelen zoals banden en zo. Als jou (of andere formumlezers) dit iets lijkt, laat het dan maar weten. Als we alles rondkrijgen en er zijn genoeg mensen die dit willen, gaat er misschien zelfs een aanhanger mee.

    Voor meer info, ook over hoe we ons hebben voorbereid op de motor, kuin je altijd mailen.

    Foto's van de Elefant trip uit 2000 zijn te zien op onze homepage:

    www.planet.nl/~world.traveller

    Groetjes,

    Michiel + Chantal

  • Rick

    Hallo Michiel,

    Ik krijg de kriebels van je site :-)

    Heb zelf een Cagiva Gran Canyon, en krijg door de mailwisseling met Geert Jan steeds meer zin om toch ook eens een motortrip te plannen. Hoe waren jouw ervaringen met de mogelijkheid om tijdig aan benzine te komen?

    groet,

    Rick

  • Michiel

    Ha die Rick,

    Ik zal de complimenten over de site doorgeven aan Chantal. Hoewel de meeste foto's van mijn hand zijn (vooral de reisfoto's), is zij het die de site zijn huidige vorm heeft gegeven.

    Wij hebben in geen problemen gehad met benzine. Mijn Elefant (900ie) heeft standaard 24 liter bij zich, de 750 van mijn reismaatje 18 liter. Elefantjes (en de Grand Canyon en alles wat een ducatiblok heeft ook geloof ik) staan bij rustig rijden bekend om hun zuinigheid, ik heb zelf tijdens vakanties een verbruik van rond de 1:20, dus reken maar uit.

    Omdat we niet wisten wat ons te wachten staat, heb ik voor zulke situaties extra achtertanks (ex dakar KTM), zodat ik nog eens 18 liter mee kan nemen. Het was een geruststellend gevoel, maar we hebben ze niet nodig gehad. Waren we vanaf Askja (vertrokken vanuit Myvatn) doorgereden naar het zuiden, dan hadden we ze wellicht wel nodig gehad.

    Als je niet teveel van de hoofdwegen afdwaalt is er over het algemeen niet veel aan de hand. Maar omdat de mooiste stukken van IJsland juist in de binnenlanden liggen en de hooglandroutes het avontuurlijkst zijn, kan extra benzine geen kwaad.

    Als we het rondkrijgen om spullen voor anderen mee te nemen, gaan er uiteraard extra jerrycans mee. Dat moet zowiezo, want onze Land Rover is uitgerust met een 3.5 liter V8, en ik verwacht een verbruik van 1:5 -1:6…. (ahem).

    Niet treuzelen, gewoon gaan plannen!

    Ik ben ondertussen ook met anderen in contact, die het idee van reservedelen en een soort van gezamenlijke trip wel zien zitten.

    Groetjes en succes,

    Michiel

  • Rick

    OK, dank voor de info. Ook nuttig voor Geert Jan :-)

    Mijn GC heeft wel ‘n kleine tank (18 liter) en loopt op vakantie idd zo’n 1:20 (in NL bij normaal gebruik 1:15). Ik denk dat ik toch wel iets van een extra tank mee zou willen nemen. Al was het alleen maar vanwege 't gevoel.

    Ik heb ook nog de keuze voor 'n Jeep overigens (4 liter V6, doet in stadsverkeer 1:4 en op de snelweg 1:9 ….. wat nou ahem ;-) )

    groet,

    Rick

  • Michiel

    Als je de rondweg wilt verlaten is een extra tank in dat geval inderdaad geen slecht idee.

    Waar je wellicht ook aan moet denken is preparatie van je motorfiets ter bescherming van diverse delen in verband met vallen, steenslag e.d.

    Ik heb zelf voor de koplampen van die roostertjes geplaatst, gewoon voor een paar knaken bij een bromfietshandel vandaan. M'n maatje had dat niet, en die eindigde met een ster in zijn koplamp. Gewoon opspattend gravel van een passerende auto. Verder kan eventuele bescherming als een stevige carterplaat en valbeugels ook geen kwaad. De Elefants zijn nog voorzien van plastic wat ook op crossers wordt gebruikt, en dat is vrijwel onverwoestbaar. Ik weet niet hoe dat bij een GC zit, maar het veel modieuzere plaatwerk ziet er wat dat betreft kwetsbaarder uit, en ik denk dat je van het vervangen van je koplamp niet vrolijk wordt van de prijzen.

    Michiel

  • Geert Jan

    Bedankt Allemaal,

    Heel veel informatie en schitterende reisverslagen en sites. Ik ga zeker, alleen weet ik nog niet hoe. Of met de boot via de Far Oer of slechts de motor op de boot.

    Hangt ook een verschillend prijskaartje aan.

    Hoewel ik eigenlijk altijd alleen reis, kan een bandencentrum op IJsland natuurlijk geen kwaad. Michiel houd me op de hoogte hoe het hiermee staat.

    Waarschijnlijk ga ik redelijk vroeg die kant op medio juni tot medio juli.

    Op de site van Gerry ( http://home.tiscali.nl/groosmal/) staat een kaart van IJsland met daarop getekend ongeveer de route die ik rijden wil…

    Wie weet tot ziens op IJsland.

    Groeten Geert Jan