Ik ben januari 1997 langs Jokulsarlon gereden met de ATB. Het is op zich dus wel te bereiken in de winter, maar niet gemakkelijk. Ik deed daar via de Nr. 1 wel twee weken over vanaf Reykjavik. Bussen reden er toen niet meer. Ik kwam soms maar twee auto's per dag tegen, dus liften is ook riskant. Hoewel ze je meestal wel zullen meenemen is de kans dat je ergens een dag strand vrij groot. Het is er in de winter ongelooflijk mooi, maar houd rekening met extreem slecht weer. Ik heb zelden minder dan windkracht 6 gehad en regelmatig harder dan kracht 10.
Helaas is de genoemde link naar het reisverhaal niet goed. Er staat een punt aan het eind van de link waardoor de pagina niet bereikt kan worden. De juiste link is:
http://www.ice-x.nl/klimmers/borisijsland1997.htm.
Ter info: Ik vertrek 10 februari 2004 voor een tweede ATB-reis op IJsland. Deze keer gaan we het noordelijke stuk doen van Reykjavik tot Egilsstadir, dat zo mogelijk nog onherbergzamer is. Je kunt er vanaf begin december alles over lezen op www.ice-x.nl. We gaan bovendien fietsen voor CliniClowns, door de kilometers te verkopen voor 1 euro per stuk. De volledige opbrengst is voor CliniClowns.
Veel plezier op IJsland in november!
Sportieve groet,
Boris Krielen
Stichting Ice-X