Te ver?

• maresa

Hallo,

Ik heb een vraagje: Ik zou heel graag Jokulsarlon bezichtigen als wij in eind november in Ijsland zijn. Nu ben ik heel benieuwd hoe ver dit rijden is vanaf Reykjavik. En of zo'n rit wel te doen is ivm weersomstandigheden. Zij er dichter bij Reykjavik anders nog andere gletsjermeren?

Heeft iemand een idee?

Groetjes, Maresa

• Lotte

Ik heb even zitten rekenen, en wij hebben met de fiets vanaf Reykjavik 450 km gereden tot Jokulsarlon. Ik heb geen idee of je er in eind november nog kunt komen. Je rijdt voornamelijk over de nummer 1, de hoofdweg, misschien is er een kans dat die in de winter gewoon begaanbaar is. Jokulsaron ligt onder Hofn, in het oosten van IJsland.

Ik ben wel erg benieuwd hoe het is om eind november naar IJsland te gaan. Ik hoop dat je bij Jokulsalon kunt komen, het is echt de moeite waard.

Groetjes Lotte

• Bas

1 lange dag rijden vanaf reyjavik ongeveer, in Hofn is een hotel geloof ik, wegcondties zijn over het algemeen erg goed als je tenminste niet van de ringweg afgaat (1), Maar natuurlijk kunnen wegen hier ook onbegaanbaar worden door harde wind en veel sneeuw (=white-out).

Het lijkt me dan ook verstandig om de weersberichten goed te volgen en de wegcondities (vegag)

Groet,

Bas.

• ME

De bus doet er zo'n 6 uur over, maar deze rijdt flink door. Je kunt zelf beter wat voorzichtiger rijden. Behalve vanuit Hofn zou je ook Kirkjubaerklaustur als basis voor een dagtocht kunnen nemen. Kun je meteen langs Skaftafell. Over het weer valt natuurlijk pas iets te zeggen op het moment dat je er bent.

Er zijn meer gletsjermeren, b.v. op de weg naar Thorsmork en het Hvitarvatn op de Kjolurroute. Maar deze zijn EN veel minder mooi EN moeilijker bereikbaar als Jokulsarlon, wat praktisch naast de hoofdweg ligt.

• albert

IJslanders rijden op zo'n weg over het algemeen heel anders dan Nederlanders.

Het zou ook kunnen zijn dat je er 3 dagen over doet.

Interessante informatie geeft http://www.ice-x.nl/klimmers/borisijsland1997.htm. (Gezien op de site van ME). Hierin staat een verslag van iemand die in de winter dat stuk heeft gefietst!

Albert

• Boris Krielen

Ik ben januari 1997 langs Jokulsarlon gereden met de ATB. Het is op zich dus wel te bereiken in de winter, maar niet gemakkelijk. Ik deed daar via de Nr. 1 wel twee weken over vanaf Reykjavik. Bussen reden er toen niet meer. Ik kwam soms maar twee auto's per dag tegen, dus liften is ook riskant. Hoewel ze je meestal wel zullen meenemen is de kans dat je ergens een dag strand vrij groot. Het is er in de winter ongelooflijk mooi, maar houd rekening met extreem slecht weer. Ik heb zelden minder dan windkracht 6 gehad en regelmatig harder dan kracht 10.

Helaas is de genoemde link naar het reisverhaal niet goed. Er staat een punt aan het eind van de link waardoor de pagina niet bereikt kan worden. De juiste link is:

http://www.ice-x.nl/klimmers/borisijsland1997.htm.

Ter info: Ik vertrek 10 februari 2004 voor een tweede ATB-reis op IJsland. Deze keer gaan we het noordelijke stuk doen van Reykjavik tot Egilsstadir, dat zo mogelijk nog onherbergzamer is. Je kunt er vanaf begin december alles over lezen op www.ice-x.nl. We gaan bovendien fietsen voor CliniClowns, door de kilometers te verkopen voor 1 euro per stuk. De volledige opbrengst is voor CliniClowns.

Veel plezier op IJsland in november!

Sportieve groet,

Boris Krielen

Stichting Ice-X

• Boris Krielen

Pfff maak ik zelf een fout in de link naar de website… herkansing:

www.ice-x.nl.

• Mirjam

De laatste reacties zijn naar mijn idee nogal ‘spookverhalen’, ik zou maar naar het advies van Bas luisteren, dat is waarheidgetrouw! Jökulsárlón ligt langs de hoofdweg en die wordt altijd sneeuwvrij gehouden. Het is gewoon belangrijk dat je weerberichten en wegenkaarten in de gaten houdt. www.weeronline.nl en www.vegag.is