Oud en Nieuw in IJsland

• Nathalie

Hi allemaal,

wij zitten erover te denken om oud en nieuw 2003-2004 in IJsland te gaan vieren. We hebben inmiddels een aantal aanbiedingen gezien, maar vragen ons af of het het geld de moeite waard is. Meer dan ? 1000 pp. voor 4 nachtjes is wel redelijk ruig.

Nu wil ik dit op zich best uitgeven, maar alleen als ik zeker weet dat het echt de moeite waard is. Wat is nu echt ‘the place to be’ op oudjaarsavond? Ik zag een aanbieding met galadiner in The Pearl. Is dat iets? Hoop niet vergelijkbaar met V.d. Valk…..

Alle opmerkingen & suggesties zijn welkom!!

Gr. Nathalie

• Arnold Jansen

Hoi Nathalie,

Het is ontzettend moeilijk daar antwoord op te geven. Ik ben inmiddels 26 keer in IJsland geweest, waarvan 2 keer met oud&nieuw. En mij is dat beide keren tegengevallen. En dan kreeg ik nog erg veel kortingen…….

Maar het is allemaal nogal persoonlijk - je zult ongetwijfeld ook antwoorden krijgen van mensen die wel laaiend enthousiast zijn.

Mijn ervaring is dat het vuurwerk al begint om 10 uur en is om half een is afgelopen, terwijl ik erheen was gegaan omdat mij verteld was dat het ontzettend groots moest zijn - nou: niet dus………. In Nederland vind ik het stukken mooier.

Wel nieuw voor ons zijn de Bon Fires, die rondom de stad gehouden worden: grote hopen hout etc die onder toezicht in vuur worden gezet - met vuurwerk en erg veel toeschouwers. Er is zelfs een aparte Bon Fire Tour, waarmee je met een busje langs een aantal van die branden rijdt en kunt bekijken.

Mooi is ook dat je vaak de kans hebt het Noorderlicht te zien: wel even buiten de stad in het donker gaan staan voor een nog mooiere “lichtshow”……….

Ook een bevroren Gullfoss is wel iets speciaals: heel mooi! En een bezoek aan de Blue Lagoon terwijl alles besneeuwd is blijft een onvergetelijke ervaring.

Om nog maar te zwijgen over sneeuwscootertochten………

Dineren in de Pearl is heeeeel goed, maar ook heeeeel duur…..

Maar desondanks adviseer ik altijd: ga je voor de eerste keer naar IJsland, ga dan NOOIT in de winter, want het mooie van IJsland (natuur, kleuren, vulkanisme, vogels) is dan afwezig of veel minder mooi en voor “iets meer” geld kun je dan beter in de zomer 200 keer meer genieten.

Veel plezier in ieder geval, of het nu zomer of winter wordt !!!

Arnold Jansen

http://www.ijsland.nl

• richard

misschien een tip:

kijk eens op www.icelandair.nl

Genoeg aanbiedingen.

Ik ga ook deze winter nog.

Ik wacht meestal gewoon af en voor 300 euro zit in in reykjavik retour + belasting via amsterdam.

En als je lekker wilt slapen kun je een guesthouse ook best proberen.

Echt het is mij erg meegevallen.En zelfs leuk.En het kost je maximaal 50 a 60 euro per nacht.

Als je vragen heb hoor ik het wel,

GR Richard