Skieen in IJsland

• Marlies

Hallo,

Ik ga 3 januari voor 3,5 maand naar IJsland. Weet iemand of er goed te skieen is in de buurt van Reykjavik?

• Willem van Blijderveen

Ja, als er wat meer sneeuw valt als het afgelopen jaar wel. In het Blafjall-gebergte net buiten Reykjavik. Maar het is niet te vergelijken met het skieen in de bekende skigebieden in de Alpen (lagere hellingen, maar ook nauwelijks of geen rijen wachtenden voor de bescheiden liften).

• Rik Spaargaren

Ik heb zelf vrij veel geskied bij Blafjell, is een half uurtje van Reykjavik met de bus die naar Selfoss rijdt maar dan moet je nog wel een 3 a 4 kilometer lopen want je wordt er op de hoofdweg uitgezet. Je moet er ook niet vanuitgaan dat het altijd mogelijk is om er te skieen omdat de lift sluit als er bijvoorbeeld teveel wind staat of als het te koud is. In januari is het verlicht d.m.v. lantaarnpalen. Een stukje verder langs de hoofdweg is een kleiner gebiedje achter de “Skidaskal”. Is ook verlicht. Voor beide geldt dat je er vrij snel bent uitgekeken omdat het slechts een bergje is. Niet te vergelijken met de Alpen. Verder is er ten noord-oosten van Reykjavik nog ergens een skipiste maar daar ben ik nooit geweest.

Wil je meer weten? mail me dan

Groeten

Rik

• Bas

Skigebieden zijn:

Bergen net onder Reyjavik

Akureyi

Isafjordur

ijsland is echter niet zo sneeuwzeker, in de winter van 2001/2002 sneeuwde het pas echt eind januari, en toen ik in februari 2002 in ijsland was vroor het wel 10 graden maar lag er weer te weinig sneeuw.

• Willem van Blijderveen

Uit Daily new from Iceland:

The skiing area in Ólafsfjördur, north Iceland, will open today at three pm, and conditions are apparently very good. The skiing area in Dalvík, north Iceland, was the first to open this year as of two days ago. Skiing conditions there are also very good and the Icelandic Champions League of skiers is practising there at the moment.