voor Arnold en Willem

• nynke

Hallo schrijvers!! Ik las dat Arnold weer bezig is met een vernieuwde reisgids en misschien wil Willem deze informatie ook wel; Wisten jullie dat er in Seljavellir ( ong. 10 km. ten westen van Skogar) achter de camping, in de bergen een heel oud zwembad is. Het is gebouwd in 1923 (geloof ik) en was het eerste 25-meterbad van IJsland. Eén kant van het bad (de lange kant) is niet muur maar berg. Echt geweldig mooi (als je van zwemmen en zwembaden houdt). Natuurlijk wordt het gevoed met warm water uit de bergen. Het zwembad bij de camping wordt ook met dit zelfde bergwater gevoed; gewoon de waterleidingsbuis richting de bergen volgen dus. Het is altijd open en er is vaak niemand!! Wij waren er deze zomer de langste dag om middernacht met zo'n 15 IJslanders om feest te vieren. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groetjes Nynke

• Willem van Blijderveen

Beste Nynke,

bedankt voor de tip, maar in m'n allereerste reisgids over IJsland (“IJsland Oerland”, uitgegeven in 1981) maak ik al melding van het zwembadje (blz. 59): …of het pittoresque en verscholen Seljavallalaug (aflsag Raufarfell, wegnr. 242)." In latere edities heb ik het iets uitgebreider beschreven, maar het zwembadje werd een gegeven ogenblik gesloten omdat het niet meer voldeed aan de kwaliteitseisen, die de overheid stelde. Het kostte te veel geld om het zwembad aan de eisen te laten voldoen en men besloot een nieuw zwembadje dichter bij de ringweg en dus gemakkelijker bereikbaar te bouwen.

In de vijfde druk van de Dominicus reisgids uit 1997 schrijf ik dan ook (blz. 101): “Seljavallalaug: openluchtzwembadje en camping. Het verscholen en zo pittoreque zwembadje is helaas niet meer in gebruik en vervangen door een heel wat minder sfeervol zwembad dichter bij de ringweg.”

Aangezien ik meestal ruimte te kort kom in m'n reisgids, heb ik deze tekst een gegeven ogenblik weggehaald ten koste van andere mijns insziens voor de lezer belangrijkere tekst over een andere plaats. Ik heb er later nog wel eens in gezwommen. Alhoewel de kleedhokjes goor waren en de wanden van het bassin destijds helemaal groen van de algen waren, leek het water schoon.

Toch heel aardig dat je aan Arnold en mij hebt gedacht. Ik kan niet voor Arnold spreken, maar ik sta altijd open voor op- en aanmerkingen m.b.t. m'n reisgids, die ook iedere druk wordt aangepast. Vaak zijn het enkel adressen, telefoonnummers, een wegnummer dat verandert, maar soms ook stukken tekst of nieuwigheden. In de laatste druk bijvoorbeeld zijn maar liefst 180 hele kleine wijzigingen aangebracht, die de meesten waarschijnlijk niet eens zullen zijn opgevallen.

Nogmaals dank en groetjes, Willem.

• nynke

Hallo Willem, bedankt voor je reaktie. Het water is inderdaad groen van de alg en de kleedhokjes van beton en een beetje goor; geweldig toch!! Ik vind dit het mooiste zwembad wat ik ooit gezien heb, zo puur. Er zijn vast wel meer mensen die zoiets ook mooi vinden. Het water is heerlijk warm en je kunt er altijd heen omdat er (voor Nederlandse begrippen ondenkbaar) geen hek om staat. Het is trouwens onlangs opgeknapt; beton geverft en zo…

groetjes Nynke

• Arnold Jansen

Nynke, enorm bedankt voor deze tip!

En Willem voor je deskundige antwoord !

Willem is eerlijk gezegd een veel grotere kenner van IJsland, vandaar dat hij er al van gehoord had en ik nog niet :( Ik ben er 10 jaar geleden pas voor het eerst geweest, maar wel dankzij Willem…….

Ik heb een en ander nagevraagd in IJsland en precies wat jullie (indirect) zeggen: het is alleen aantrekkelijk voor een beperkt aantal mensen en dus niet geschikt voor mijn Reishandboek - maar………………ik zal het binnenkort wel op de website (http://www.ijsland.nl) vermelden !!

NB: Net als Willem vind ik het geweldig als mensen aan Willem en mij denken als er een aanvulling, wijziging, aanmerking of opmerking op de reisgidsen is.

Ook al kom ik er 2-3 keer per jaar, ik bezoek lang niet alles en vooral de laatste jaren vinden er enorm veel veranderingen plaats.

Zo kreeg ik een aantal jaren geleden vanuit IJsland (jazeker, ook daar is mijn reishandboek te koop) de opmerking dat de berg Kerling niet 1.538 maar 1.536 meter hoog is - ook dat soort kleine wijzigingen worden direct aangepast!