Beste Nynke,
bedankt voor de tip, maar in m'n allereerste reisgids over IJsland (“IJsland Oerland”, uitgegeven in 1981) maak ik al melding van het zwembadje (blz. 59): …of het pittoresque en verscholen Seljavallalaug (aflsag Raufarfell, wegnr. 242)." In latere edities heb ik het iets uitgebreider beschreven, maar het zwembadje werd een gegeven ogenblik gesloten omdat het niet meer voldeed aan de kwaliteitseisen, die de overheid stelde. Het kostte te veel geld om het zwembad aan de eisen te laten voldoen en men besloot een nieuw zwembadje dichter bij de ringweg en dus gemakkelijker bereikbaar te bouwen.
In de vijfde druk van de Dominicus reisgids uit 1997 schrijf ik dan ook (blz. 101): “Seljavallalaug: openluchtzwembadje en camping. Het verscholen en zo pittoreque zwembadje is helaas niet meer in gebruik en vervangen door een heel wat minder sfeervol zwembad dichter bij de ringweg.”
Aangezien ik meestal ruimte te kort kom in m'n reisgids, heb ik deze tekst een gegeven ogenblik weggehaald ten koste van andere mijns insziens voor de lezer belangrijkere tekst over een andere plaats. Ik heb er later nog wel eens in gezwommen. Alhoewel de kleedhokjes goor waren en de wanden van het bassin destijds helemaal groen van de algen waren, leek het water schoon.
Toch heel aardig dat je aan Arnold en mij hebt gedacht. Ik kan niet voor Arnold spreken, maar ik sta altijd open voor op- en aanmerkingen m.b.t. m'n reisgids, die ook iedere druk wordt aangepast. Vaak zijn het enkel adressen, telefoonnummers, een wegnummer dat verandert, maar soms ook stukken tekst of nieuwigheden. In de laatste druk bijvoorbeeld zijn maar liefst 180 hele kleine wijzigingen aangebracht, die de meesten waarschijnlijk niet eens zullen zijn opgevallen.
Nogmaals dank en groetjes, Willem.