ziekenfondsverzekering in ijsland??

• José Maas

Hoi allemaal,

Ik vertrek aanstaande zaterdag 05/09 naar ijsland om voor min. 4 maanden op een boerderij in Selfoss te gaan werken.Mijn vraag aan jullie is nu,is er iemand die weet of ik een bewijs van ziekenfondsverzekering moet meenemen zodat ik verzekerd ben voor evt.ziektekosten tijdens mijn (vooralsnog) tijdelijke verblijf in ijsland.

Ik heb geprobeerd om dit via de betreffende instanties te weten te komen maar dat heeft tot nu toe niet veel resultaat opgeleverd omdat ijsland blijkbaar een vrijwel onbekende bestemming is waar men niet veel vragen over krijgt.

Het enige wat ik weet is dat je als er sprake is van een gehele emigratie naar ijsland een E-104 formulier moet meenemen.

Aangezien ik voorlopig nog gewoon in nederland ingeschreven blijf,totdat ik vast werk en een woning in ijsland heb gevonden is dit (nog) niet van toepassing.

Als iemand van jullie hier ervaring mee heeft en/of nog bruikbare tips voor mij heeft dan hoor ik dit graag.

Ik ben nog t/m 05-09 bereikbaar op dit emailadres.

Alvast bedankt,groetjes

José Maas

• Gerry

Toevallig hebben we vorig jaar het ziekenhuis in Borgarness moeten bezoeken vanwege een arm die uit de kom was. Er werd toen naar een formulier gevraagd dat we natuurlijk niet bij hadden. We hebben toen cash betaald, en de claim eerst bij het ziekenfonds gelegd, die betaalde niet omdat we dat formulier niet hadden. Onze reisverzekering dekte het niet omdat het binnen het eigen risici viel (70 Euro). Als we het formulier wel hadden gehad hadden we in het ziekenhuis niet eens hoeven te betalen maar was alles automatisch gegaan.

Zelfs het ziekenfonds in Nederland heeft dit later nog bevestigd.

Groetjes,

Gerry

P.S.

En natuurlijk zorgen dat je niet naar een ziekenhuis hoeft.

Fijne vakantie ! ! !

• Marion de Grauw

Hoi,

Toevallig vertrekken wij morgenochtend voor de allereerste keer naar IJsland.

In folders van het IJslands verkeersburo is er sprake van een E-111 formulier.

Bij navraag bij het reisburo waarmee we naar IJsland gaan kwam ik niet verder.

Vervolgens heb ik naar IJsland zelf gebeld, een verzekeringsmaatschappij daar, welke mij wist te vertellen dat je dat formulier bij je eigen ziekendfondsverzekering kan aanvragen.

Als je dit formulier hebt en je komt in het ziekenhuis of bij een dokter terecht tijdens je verblijf in IJsland, dan hoef je niets te betalen. Als je dit formulier niet hebt dan moet je de kosten wel zelf betalen en thuis evt. claimen bij je verzekering.

Het E-111 formulier is een bewijs voor de medici in IJsland dat je verzekerd bent en dat zij dit geld dan terug kunnen krijgen.

Ik heb dus ook bij onze ziekenfondsen hier een formulier aangevraagd. Je moet dan opgeven van wanneer tot wanneer je gaat en vervolgens wordt een E-111 formulier op naam thuis gestuurd.

Hopenlijk heb je het niet nodig, maar je weet maar nooit.

Veel plezier in IJsland.

Marion.

• Gabby Barreveld

Jose

Bij het Centrum voor werk en inkomen hebben ze ook een afdeling Europese bemiddeling.

Heb je vragen over wonen en werken in een van de lidstaten van de EU ga dan langs bij EURES op het CWI.

Goede tijd in IJsland.

José Maas schreef:

>

> Hoi allemaal,

>

>

> Ik vertrek aanstaande zaterdag 05/09 naar ijsland om voor

> min. 4 maanden op een boerderij in Selfoss te gaan

> werken.Mijn vraag aan jullie is nu,is er iemand die weet of

> ik een bewijs van ziekenfondsverzekering moet meenemen zodat

> ik verzekerd ben voor evt.ziektekosten tijdens mijn

> (vooralsnog) tijdelijke verblijf in ijsland.

> Ik heb geprobeerd om dit via de betreffende instanties te

> weten te komen maar dat heeft tot nu toe niet veel resultaat

> opgeleverd omdat ijsland blijkbaar een vrijwel onbekende

> bestemming is waar men niet veel vragen over krijgt.

> Het enige wat ik weet is dat je als er sprake is van een

> gehele emigratie naar ijsland een E-104 formulier moet

> meenemen.

> Aangezien ik voorlopig nog gewoon in nederland ingeschreven

> blijf,totdat ik vast werk en een woning in ijsland heb

> gevonden is dit (nog) niet van toepassing.

> Als iemand van jullie hier ervaring mee heeft en/of nog

> bruikbare tips voor mij heeft dan hoor ik dit graag.

> Ik ben nog t/m 05-09 bereikbaar op dit emailadres.

> Alvast bedankt,groetjes

> José Maas

• José Maas

Hoi Gerry,Marion en Gabby,

Bedankt voor jullie snelle en spontane reactie n.a.v mijn vraag,ik ben zelf ook al wat wijzer geworden na een bezoekje aan het cz kantoor in Sittard waar ik woon en nu blijkt dus dat ik,omdat ik in ijsland ga werken en omdat het geen detachering betreft,ik dus uitgeschreven wordt als ziekenfondsverzekerde en mezelf(in ijsland) opnieuw moet verzekeren.Dit omdat ik daar werkzaam zal zijn en gedurende de tijd dat ik werk ook gewoon via mijn werkgever verplicht verzekerd ben,en me dan net zoals hier in nederland,kan aanmelden bij het ijslandse ziekenfonds voor een ziekte

kostenverzekering buiten werktijd.

Omdat ik niet zeker weet of dit ook aan de ijslandse kant allemaal zo werkt heb ik nu dus een langlopende reisverzekering afgesloten bij cz waardoor ik alsnog gewoon verzekerd ben voor alle meest voorkomende kosten(medisch/bagage enz.)en bij evt.terugkomst is ook een terugkomstverzekering inbegrepen waarmee je de periode kunt overbruggen die je nodig hebt om jezelf weer opnieuw bij het cz aan te melden.Dit kost voor een periode van 05/9 t/m 31/01/04 165 euro incl.poliskosten maar in vergelijking met de gewone maandelijkse cz premie die vervalt is het zelfs minder,en geeft wel de zekerheid van recht op vergoeding van medische kosten.

Het E- 111 formulier is voor mij dus helaas geen optie maar voor iedereen die als toerist naar ijsland gaat is het zeker aan te raden!!!

Ik hoop dat jullie allemaal een leuke vakantie hebben en/of gehad hebben in ijsland en dat deze voor herhaling vatbaar is.

Groetjes

José Maas