Dit land boycotten.

• mattijs

Of het nu seashepherd of greenpeace was, maakt niet zo heel veel uit denk ik, gaat om het principe dat je niet met geweld dit soort dingen moet proberen te bereiken.

Op de website van seashepherd staan trouwens een aantal onjuistheden, want er zijn wel degelijk juridische stappen ondernomen en een aantal seashepherd mensen worden opgepakt als ze voet op ijsland zetten.

Bovendien schiet het mij in het verkeerde keelgat dat er staat "This is a blatantly illegal slaughter, a violation of the regulations of the International Whaling Commission (IWC), and it is a violation of the laws of the United States,” alsof de wetten van amerika voor de rest van de wereld gelden.

• ÞG

Did you know Mattijs,

That no nation in the world,

kills as many whales this year

as the USA ?

————————–

Think it over !

Or do you maybe wanna boycot the USA ?

Best regards from Ísland !

ÞG

• ana

Dit land is niet het enige wat dat wil, de Noren en Japannners zouden we dan ook moeten boycotten.

• Manolo

Ga lekker eerst in je eigen land aan de gang. En verbeter wat er te verbeteren valt in je eigen land. Dan, als jou land niks meer te verwijten valt, mag je gaan wijzen naar een ander land.

En pak dan wel gelijk een land dat systematisch een diersoort uitroeit.

Bijv. Japan of Rusland met de Visfabriekboten.

Ga dan niet beginnen met IJsland, waar 300.000 mensen wonen. Sloeg jij vroeger op school altijd het slapste jongetje en verschool je je achter de sterkste????

ciao!

• Wasbeer 2087

IDD die ijslanders vangen niet veel vis (vergeleken met genoemde landen) en rond ijsland is overkill van een bepaald soort walvis aanwezig waarvan de populatie best wel wat teruggebracht mag worden heb ik begrepen.

Hoe er op de walvissen gejaagd wordt is wel bruut, dat moet je toch toegeven. Gebruiken ze nog steeds van die harpoenen met exploderende koppen erop?

• Wasbeer 2087

http://www.pzc.nl/regioportal/PZC/0,2622,1615-NieuwsANP-Nieuws!Algemeen!__1718441_,00.html

valt wel mee dus

• HA

Waar zijn we mee bezig. Ik wil niet zeggen dat je wel op walvissen moet jagen, maar om meteen de walvisjagers allemaal te verzuipen… dan ben je nog een grotere eikel dan de walvisjagers zelf. En wie zijn wij om daarover te oordelen met onze massaslachtingen van koeien, varkens en kippen. Omdat een koe op een boerderij in de regio ziek is en niet mag worden geholpen ivm de verkoopwaarde van 't vlees moet de hele regio van alle koeien ontdaan worden.

Laten we eerst eens in eigen land kijken voordat we ons bemoeien met anderen. Denk je dat dat barbaren zijn daar? Volgens mij willen ze, net als iedereen, alleenmaar geld verdienen en wie zijn wij met onze kromme normen en waarden om daarover te oordelen.

Besteed je tijd liever aan iets nuttigs, dan aan van dit soort domme threats in een forum waar niemand iets aan heeft.

• Ruud

Lastig een goed oordeel hierover te geven.

Ik moet niks van walvis vangst hebben, maar we hebben hier helaas een konings huis dat ook verzot is op jacht.

Hadden ze op ijsland gewoond had prins alexander mooi op walvissen gejaagd in plaats op herten.

• Norbert

Natuurlijk is het allemaal erg krom. Natuurlijk geldt er: verbeter de wereld begin bij jezelf, en dat geld zeker voor de overheid in de U.S.A.. Natuurlijk is het makkelijker een klein land als IJsland te boycotten dan een groot en machtig land. Natuurlijk is er een zeer grote walvispopulatie. Natuurlijk is het idioot om 2 schepen te laten zinken, aan de ene kant bescherm je de walvissen tegen de jacht, aan de andere kant vervuil je zijn leefgebied, niet bijzonder slim. Natuurlijk is het altijd de vraag wie de echte WAARHEID omtrent onderwerpen kent, omdat er mensen voor hun eigenbelang spreken en er onkunde aanwezig is. Natuurlijk moet je bij Ecotoerisme oppassen voor overbelasting, dus ook bij de Walvissafaries.

Het is wel zo dat IJsland alle lof verdiende toen het stopte met de walvisjacht. De ergernis van iedereen komt voort uit het feit dat ze weer STARTEN.

Het is ook zo dat de IJslander het jagen verleerd hebben en het moest gaan leren in Noorwegen. Dat is toch een bewijs dat ze zonder de jacht kunnen.

Het idiote idee dat iets uitgeoefend moet worden, omdat het deel uitmaakt van je cultuur is toch belachelijk. Wat is trouwens een cultuur? Er zijn al zoveel culturen van bevolkingsgroepen veranderd. Wat is een Nederlandse cultuur? Hara Kiri is behoort trouwens tot de Japanse cultuur, en de Japanners zijn er toch ook nog op de wereld, niet?

Het is wel zo dat er zeer veel IJslanders tegen zijn, vanwege het wegblijven van walvissen bij die safaries, zodat er minder toeristen komen.

Waarom moet er op walvissen gejaagd worden om te onderzoeken wat ze eten, terwijl er jaarlijks een groot aantal walvissen in visnetten om het leven komen, door de verkeerde manier van vissen. Deze walvissen kunnen ze toch analyseren. Ik dacht trouwens dat walvissen ook uitwerpselen hadden die geanalyseerd kunnen worden.

Het schijnt ook nog zo te zijn dat IJsland zijn visindustrie ook nog efficienter moet maken, dus moet ik hieruit concluderen dat ze niet de echte oorzaak van hun probleem aanpakken. Ik bedoel het probleem van de lage visstand in hun wateren.

Het is trouwens nog altijd zo dat de natuur zichzelf in stand kan houden, daar is het nog altijd te goed voor ontworpen. Voorlopig is dit de enige “Levende Planeet” in het heelal en is het zo complex dat we kunnen stellen dat dit God's “Meesterwerk” is. Wie zijn wij als nederige kleine wezentjes om hier een rommeltje van te maken. Wij hebben deze planeet niet ontworpen. We zijn nog altijd op de aardbol om te leven, leren, ontdekken en te onderzoeken met alle respect voor wat God gecreeerd heeft. Oke, voor diegene die niet in God geloofd, respect voor de oorzaak of bron voor al datgene wat heelal en aarde heet. Bijvoorbeeld: een auto is nog altijd aan het idee van een mens ontsproten, bij wie of wat is het idee van het heelal of de aarde ontsproten?

Als een kind leert van zijn fouten en de fouten niet meer maakt, krijgt hij toch alle lof van de mensen in zijn omgeving, nietwaar?

Dan is het toch te verwachten dat het kind weer “gestraft” word als het de fouten weer begint te maken ondanks het lof wat het eerst heeft mogen oogsten? Tevens wordt het kind dan toch gewezen op zijn onlogisch gedrag.

• Norbert

Redenen om de walvisjacht te doen stoppen in de tachtiger jaren waren:

- Overbejaging walvissen, waardoor er walvissen dreigden uit te sterven;

- Te laag rendement tussen het gevangen gewicht aan walvis en het gebruikte gewicht van het walvisproduct, kortom erg veel afval;

- Onzorgvuldige jacht, te bruut, te rommelig;

oftewel het Duitse gezegde “Es ist gut Riemen schneiden aus fremden Leder” geldt eigenlijk op de totale walvisjacht.