routes begaanbaar voor 4WD ?

• Ronald Annema

Wie, o wie kan mij antwoord geven ?

Ik ga 14 juli naar IJsland en wil twee stukjes binnenland rijden.

Het gaat ten eerste om de route Thingvellir, via de 52 en 550 (Kaldidalur) naar Husafell (Reykholt). Ik ben in het bezit van een Suzuki Vitara 4WD. Nu de vraag: Volgens de kaart moeten er ook (kleine) rivieren worden overgestoken. Is dit zo ? en is deze route voor een niet erg ervaren terreinrijder zonder problemen te rijden ?

Ten tweede wil ik op eigen kracht met de terreinauto van Reykjahlid, via de 1 en de F88 naar de Askja. Ook hier geldt volgens de kaart één of meerdere rivieren doorsteken om er te komen. Zijn deze rivieren/wegen te nemen zonder al te veel risico ?

Hopende op een wijs advies van een echte “IJsland-kenner”.

Groet,

Ronald Annema.

• Gerry van Roosmalen

Hallo Ronald,

De Kaldidalur is volgens mij helemaal geen probleem. Een paar steile klimmetjes, maar geen gigantische rivierdoorsteken. En als je je een beetje inhoud, en niet probeert het snelheidsrecord op deze route te breken is dit goed te doen voor onervaren 4x4ers.

Wat betreft de route naar de Askja lijkt me dit wat lastiger. Hierin zitten wat diepere doorsteken, maar ik heb deze zelf alleen met een bus tijdens een dag excursie meegedaan. Dus wellicht dat iemand anders hier meer licht op kan schijnen.

Groetjes,

Gerry

http://www.gerryvanroosmalen.nl (Veel IJsland foto's en 3 reisverslagen van onze IJsland vakanties).

• Willem van Blijderveen

De Kaldidalur heeft geen rivierdoorsteken en is goed te doen!

De weg naar de Askja heeft 2 serieuze rivierdoorsteken, met een wisselende waterstand. Hoe een rivier door te steken is een heel hoofdstuk op zich, maar als je zeker wilt zijn is er maar 1 remedie: te voet de rivier verkennen en letten op grote stenen op de bodem (die zijn daar niet zoveel) en de diepte. Bijna niemand doet het, maar het is wel het veiligst. Bij twijfel: omdraaien.

• Rick

De Kaldidalur hoogland-route hebben wij per Mercedes Sprinter-bus afgelegd. ;-)