muggen

• randolph

Ik ga in augustus twee weken wandelen op Ijsland en

vroeg mezelf af of iemand mij kan vertellen hoe het zit met de muggen op Ijsland. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er

heel veel zijn, dus moet ik muskietenspul meenemen ?

Ook begrijp ik dat de wereldomroep geen dekking heeft op Ijsland

dus kanik mijn wereldontvangertje thuislaten ?

• nynke

Hallo Randolph,

We zijn net 2 dagen terug van vakantie en hebben het echt GEWELDIG gehad; goed weer, mooie natuur, lange wandelingen, veel foto's gemaakt (400 foto's en 800 dia's) lekker kamperen, maar 1500 km. in de auto, niet te koud (10-14 graden) EN niet veel muggen. De muggen op IJsland prikken niet. Althans, ons niet. Ze zijn wel heel vervelend als ze er zijn; ze gaan steeds op je gezicht zitten en vliegen in je ogen of oren of neus of andere gaatjes…. Met afgunst zag ik soms naar mensen die zo verstandig waren geweest om een muggennetje voor over hun hoofd te kopen. Ik zou zeggen ; wel een netje, geen muggenmelk.

Veel plezier op IJsland, Groetjes van Nynke

• Yolanda&Jos

Haai Randolph,

Wij hebben geen ervaring met muggen in IJsland ( want we gaan er pas in september voor de eerste keer naar toe). Maar wel in Schotland en Scandinavië -met name Lapland-, waar ze echt een plaag kunnen zijn. Wij hebben diverse soorten muggennetjes gehad maar die voldeden niet erg goed tot we van het merk Travelsafe een soort basebalpetje zagen met ‘ingebouwd’ muggennetje. Deze zijn erg prettig in het gebruik en bij de betere buitensportwinkels te koop.

Heel veel plezier!

Jos en Yolanda (die 3 weken geleden al de volle laag hebben gehad in West-Schotland!)

• Gerry van Roosmalen

Hallo Randolph,

Tot nu toe hebben we alleen last gehad van enkele miljarden muggen rondom Myvatn. Toen we in de buurt van Myvatn waren leek het alsof er rookwolken langs het meer hingen. Dit waren dus muggen. Ze steken niet, maar zoemen irritant.. Het leuke was dat je iedere keer een enorme zwerm muggen recht boven je had. Schijnbaar zoeken ze het hoogste punt van de omgeving op, (en dat ben jezelf dan) en daar gaan ze boven vliegen. Ik vond het zelf wel een grappige ervaring.

In de rest van IJsland heb ik praktisch geen mug gezien, dus laat al je muggenverdelings middellen gerust thuis.

Veel plezier in IJsland.

• Gerry van Roosmalen

Hallo Yolanda,

Fijn om te horen dat het in Scholtand zo erg is met de muggen. Wij vertrekken 11 juli naar Schotland. 3 jaar geleden waren we in Zweden en Lapland, en daar was het echt verschrikkelijk met de muggen.

Is dat vergelijkbaar met Schotland, of is het in Schotland erger?

Groetjes,

Gerry

P.S.

Heel veel plezier in IJsland.

• Yolanda&Jos

Hoi Gerry,

Schotland is anders. In Lapland werden we echt belaagd door grote agressieve muggen. In Schotland heb je de hele kleine knutmugjes die overal in en doorheen gaan. Het zijn echt hele zwermen. Wat ons altijd goed bevalt is ter plaatse een middeltje te kopen. Trouwens, met een zuchtje wind heb je er ook geen last van. Wij zijn net terug van het lopen van de West Highland Way (eind mei - begin juni) en het was weer een ramp. Maar ja, je neemt het allemaal voor lief als je nou eenmaal wat met dat soort landen hebt…..

Fijne vakantie in Schotland.

Jos en Yolanda

• Gerry van Roosmalen

Leuk, ik zal eens op internet gaan zoeken wat knutmugjes precies zijn. Ik kan me er van alles bij voorstellen. En inderdaad, je hebt weinig keus, het hoort er gewoon bij. Gelukkig is het in IJsland een stuk minder.

Noorwegen valt trouwens ook wel erg mee, maar Ik heb gehoord dat Finland echt een ramp is.

Groetjes en bedankt voor het antwoord.

Gerry

http://www.gerryvanroosmalen.nl (foto's en reisverslagen van IJsland 1999, 2000 en 2001).

• willem van blijderveen

Officieel valt IJsland buiten het ontvangstgebied van de werledomroep. In de praktijk blijkt dat er toch vaak nog een redelijke ontvangst mogelijk is op de hoofdfrequentie 9895 Khz. Maar probeer meerdere frequenties uit tussen 8 en 9 uur Nederlandse tijd.