Is dit mogelijk met een niet 4x4 camper?

• Arnold Jansen

Ook al ben ik dan al tientallen keren in IJsland geweest, juli wordt de eerste keer dat we met twee in Nederland gehuurde niet 4-wiel aangedreven campers gaan; een VW-busjeachtig iets en een Ford Rimor 6.

De route is al gemaakt, maar ik heb toch nog een vraag over de bereikbaarheid van een paar plekken:

1. Landmannalaugar via Eldgjá

2. Surtshellir

3. Dettifoss vanaf het noorden aan de oostkant

4. Zo dicht mogelijk bij Thórsmörk via de F249 (de laatste oversteken zullen 100% zeker niet gaan en lopen worden……..)

5. Látrabjarg

6. Aldeyjarfoss vanaf het noorden

Volgens mij moet het normaal gesproken lukken, maar ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft.

Alvast bedankt !!!!!!!!

• Gerry van Roosmalen

Hallo Arnold,

1. Tot aan de Eldgjá zal het wel gaan, daarna komt er richting Landmannalaugar toch een vervelend stuk. Er zitten in ieder geval een paar flinke klimmen in. Het wegdek op zich was niet echt slecht.

2. Toen wij aankwamen bij Surtshellir met onze 4x4 stond het er vol met gewone auto´s, dus lijkt me dat ook geen probleem.

3. In 1999 zijn wij bij de Dettifoss geweest met een hyundai Atos. De weg is erg geribbeld, dus echt snel gaat het niet. Ook is de weg op plaatsen erg smal.

4. Þórsmörk, ik denk dat het meer aan de voet van de Gigjökull wel te halen is. Daarna wordt het lopen

5. Látrabjarg hebben wij met de Hyundai Atos ook gehaald, en lijkt me geen probleem.

6. Aldeyjarfoss staat nog op mijn lijst om een keer te gaan zien.

De eerdere 5 genoemde lijken mij met enig beleid dus wel te doen.

Groetjes, en veel plezier

Gerry

• willem van blijderveen

Hoi Arnold,

ik ben het grotendeels met Gerry eens, alleen zou ik de Eldgjá niet doen: tot net voorbij Hólaskjól gaat goed, maar daarna volgen vlak voor de finish nog twee rivierdoorsteken (je kunt natuurlijk het laatste stuk gaan lopen).

De Aldeyjafoss is goed te doen als je camper geen moeite heeft met een pittig klimmetje (na boerderij Mýri).

Veel plezier op IJsland! Groeten, Willem.

• Arnold Jansen

Gerry en Willem bedankt,

Ik ga nu proberen vanaf de in Landmannalaugar te komen (er zitten een paar minuscule riviertjes in de Landmannaleid / Domadalur) en de Elgjá zover als mogelijk, desnoods een lekker stuk wandelen tot we er zijn, dat is tenslotte ook mooi - we nemen in ieder geval geen risico's.

• ÞG

Komið þið öll sæl og blessuð !

Few years ago, we drove in august, our Mazda B2600 4x4. Fjallabaksleið Nyrðri,

Skaftártunga - Eldgjá - Landmannalaugar.

In that trip I made the tires “wet” for four times I think, no deep rivers !

Few days ago, in june, I drowe the same route on het oranje monster “Stóribrjótur”

Iveco Daily Turbo 4x4.

Then everything looked diffrent, it was warm and rainy, and we were all the time crossing creeks, and rivers, and when we should drive on the coast of lake “Kýlingavatn” the road was under water for some hundred of meters, so I just had to guess where it was.

The deepest river was +/- 80 cm deep.

There you can see the diffrence on the condition in june and august.

Anyway , the landscape is beautyful, and I reccomend you to go to Veiðivötn !

With the best regards

from the land of the ice and snow,

where the midnight sun , and the hot springs grow.

ÞG.