Welke trektocht van 6 dagen?

• Helen

Mijn vriend en ik gaan in september naar Ijsland. We zouden een dag of 6 willen gaan trekken en zoeken de best mogelijke plaats om dat te doen. Ik dacht aan de Skogar Landmannalaugar trek.

Is september (1-14) te laat om naar ijsland te gaan?

Is de Skogar-Landmannalaugar trek de moeite? Niet te veel volk?

Mag je overal vrij camperen?

Is een GPS nodig?

Helen

• willem van blijderveen

Beste Helen,

september is niet te laat om naar IJsland te gaan, maar als de winter een beetje vroeg inzet, heb je wel kans op serieuze sneeuwbuien in het binnenland en in de bergen… Bovendien rijdt de bus naar Landmannalaugar dan niet meer (evt. eind augustus vertrekken en in Landmannalaugar beginnen) en is het doorgaans ook kouder dan in juli en de eerste helft van augustus. Ik neem aan dat jullie ervaren wandelaars zijn, want wat met mooi weer een makkie is, kan onder barre weersomstandigheden erg zwaar zijn. Houd rekening met rivierdoorsteken, nachtvorst en het gegeven dat je al je proviand zelf moet meedragen.

De trek is zeer de moeite waard. In september hoef je niet bang te zijn voor te veel volk. Je mag niet overal vrij kamperen, maar je kunt wel altijd bij de hutten kamperen (daar is ook een wc).

Een GPS is niet nodig, maar wel heel handig.

Succes!

• Helen

Dag Willem,

Bedankt voor je reactie. De redenen om in september te gaan zijn minder volk en goedkoper ticket. Ik vraag me af of het wel zo een verschil zou maken tussen de laatste week van augustus en de eerste week van september. Ik ben twee jaar geleden de eerste week van september geweest en alles was ok maar snap wel at dit voor hetzelfde geld kan tegenvallen. Misschien inderdaad beter vertrekken in augustus en terugkomen in september.

Ik vroeg me ook af of je het best in Skogar vertrekt of aankomt. En of het mogelijk is vanuit Landmannalaugar een stukje bus te pakken en dan nog 2 dagen te voet naar Gulfoss gaan (op de kaart staat er zo een padje met hutjes)…

We hebben 8 dagen. We komen de vrijdag aan en vertrekken de zondag. Misschien is de tocht van Landmannalaugar naar Skogar dan genoeg. Weet jij in de buurt nog iets van een dag of twee dat de moeite is?

• willem van blijderveen

Het blijkt dat ik me vergist heb: de bus rijdt tegenwoordig tot 14 september naar Landmannalaugar, maar verder blijft m'n verhaal hetzelfde.

Welke richting uitlopen is een beetje om het even; aan beide richtingen zitten voor- en nadelen. De belangrijkste + en - punten voor het vertrek vanuit Skogar vertrekken, zijn:

1) - je begint meteen met een van de zwaarste etappes (1000m omhoog en 100m omlaag), tenzij je bovenop overnacht, maar daar is niet zoveel aan

2) - Fimmvorduhals (een smalle bergkam halverwege Thorsmork en Skogar, waar je overheen moet) is gemakkelijker te vinden bij slecht weer vanuit Thorsmork dan vanuit Skogar

3) als het bij Fimmvorduhals echt heel slecht weer is, raad ik deze etappe niet aan; wanneer deze etappe aan het eind zit, kun je gewoon de bus vanuit Thorsmork naar de bewoonde wereld nemen. Dat is logistiek gemakkelijker en psychologisch beter dan vanuit Skogar naar Thorsmork rijden

4) - als je nog wat langer in Landmannalaugar wilt blijven (prachtige omgeving), betekent dat dat je al die tijd het voedsel voor die extra dag(en) aan het eind moet meezeulen, tenzij je een voedseldepot aanlegt in Landmannalaugar (+ maar dit geldt in mindere mate ook voor Thorsmork)

5) - je wandelt alles bij elkaar ruim 500 meter meer omhoog dan naar beneden; niet veel, maar toch…

6) + je eindigt in Landmannalaugar bij een warme beek, een aantrekkelijke gedachte om naartoe te wandelen

Zoals je ziet veel meer - punten, waardoor ik zou besluiten om in Landmannalugar te beginnen.

Je kunt van Sandafell naar de Gullfoss lopen, maar misschien heb je er 3 dagen voor nodig. Ik zou liever een extra dag in Thorsmork en 1 of 2 extra dagen in Landmannalaugar gebruiken.

• Arnold Jansen

Ik ben het (uiteraard…) met Willem eens, alleen wou ik er nog twee ++ vanuit Skogar aan toevoegen wat betreft je uitzicht:

+ In het begin zie je alle watervalletjes steeds voor je, vanaf de andere kant zou je steeds om moeten kijken.

+ Aan het eind heb je een prachtig zicht op het dal waar je naartoe loopt.

Maar ik geef toe, dat weersomstandigheden en zwaarte veel belangrijker zijn, vooral als je niet vergeet vaak achterom te kijken.

• Helen

Oei oei oei, decisions, decisions…

Dit was eigenlijk mijn planning:

zaterdag 06/09 dag 1 Reykjavik-Skogar met de bus en nog iets verder stappen, kwestie van niet op die camping te zitten en al een beetje op weg te zijn.

zondag 07/09 dag 2 : Thorsmork rond de hut slapen

maandag 08/09 dag 3 : iets voorbij Emstur slapen

dinsdag 09/09 dag 4 : iets voorbij Alfavatn slapen

woensdag 10/09 dag 5 : iets voorbij Hrafnitnnusker slapen

donderdag 11/09 dag 6 : Landmannalaugar rond de hut slapen

vrijdag 12/09 /zaterdag 13/09 : nog geen planning, evt een auto huren rond Reykjavik, naar thingvellir gaan,…?

zondag 14/09 : 's morgens vroeg vertrekken naar Blue Lagoon en van daaruit naar de vlieghaven

Ik dacht van enkel in Thorsmork en Landmannalaugar rond de hut te slapen en de andere dagen de hut net voorbij te stappen. Zo kan je toch in of rond de hut slapen als het slecht weer is en zoniet even binnenstappen. Geen goed plan? Mag je tussen de hutten in je tent opzetten?

Hoe zit het met water(zuivering)? Zijn er overal genoeg beekjes?

Ik ga aan een GPS proberen te geraken, lijkt me wel handig.

Alleszinds heel hard bedankt voor de raad!