Het blijkt dat ik me vergist heb: de bus rijdt tegenwoordig tot 14 september naar Landmannalaugar, maar verder blijft m'n verhaal hetzelfde.
Welke richting uitlopen is een beetje om het even; aan beide richtingen zitten voor- en nadelen. De belangrijkste + en - punten voor het vertrek vanuit Skogar vertrekken, zijn:
1) - je begint meteen met een van de zwaarste etappes (1000m omhoog en 100m omlaag), tenzij je bovenop overnacht, maar daar is niet zoveel aan
2) - Fimmvorduhals (een smalle bergkam halverwege Thorsmork en Skogar, waar je overheen moet) is gemakkelijker te vinden bij slecht weer vanuit Thorsmork dan vanuit Skogar
3) als het bij Fimmvorduhals echt heel slecht weer is, raad ik deze etappe niet aan; wanneer deze etappe aan het eind zit, kun je gewoon de bus vanuit Thorsmork naar de bewoonde wereld nemen. Dat is logistiek gemakkelijker en psychologisch beter dan vanuit Skogar naar Thorsmork rijden
4) - als je nog wat langer in Landmannalaugar wilt blijven (prachtige omgeving), betekent dat dat je al die tijd het voedsel voor die extra dag(en) aan het eind moet meezeulen, tenzij je een voedseldepot aanlegt in Landmannalaugar (+ maar dit geldt in mindere mate ook voor Thorsmork)
5) - je wandelt alles bij elkaar ruim 500 meter meer omhoog dan naar beneden; niet veel, maar toch…
6) + je eindigt in Landmannalaugar bij een warme beek, een aantrekkelijke gedachte om naartoe te wandelen
Zoals je ziet veel meer - punten, waardoor ik zou besluiten om in Landmannalugar te beginnen.
Je kunt van Sandafell naar de Gullfoss lopen, maar misschien heb je er 3 dagen voor nodig. Ik zou liever een extra dag in Thorsmork en 1 of 2 extra dagen in Landmannalaugar gebruiken.