Auto of Bus

• Anna

Hallo iedereen,

Ga in mei voor het eerst naar IJsland. Wat zouden jullie aanraden, met de auto zelf op pad gaan (toyota yaris) of toch ter plaatse excursie boeken!!!!

Gr. Anna

• Gerry van Roosmalen

Zelf op pad gaan natuurlijk. Je bepaalt zelf hoelang je ergens blijft, of hoe kort. Neem alleen excursies voor die dingen die je met een personen auto niet kunt bereiken. Laki, is erg mooi, de Askja is heel mooi (excursie van 12-14 uur). Voor de rest is er heel veel te zien waar je met je eigen auto gewoon kunt komen. Kijk anders maar eens naar mijn reisverslag + foto's van mijn vakantie in IJsland in 1999. Die hebben we gedaan met een Hyundai Atos. Enkel de Askja hebben we gedaan met een excursie, omdat we daar met onze auto niet konden komen.

Groetjes,

Gerry

http://www.gerryvanroosmalen.nl

• nynke

Hoi Gerry, En de Laki dan?? kon je daar toen wel met eigen/gewone auto naar toe?? De bus doet er heenreis 4 uren over, is dat niet wat veel, of zijn er dan veel tussenstops??

Groetjes van Nynke

• Gerry van Roosmalen

De afstand is niet zo groot, maar de weg is niet zo goed. De Laki zou ik zelf niet met een normale auto doen. Er zijn een paar doorsteken, dus echt een afrader. We hebben inderdaad de bussen enkele malen stil zien staan, maar ik denk dat dat meer was om de benen te strekken dan dat er echt iets te zien was.

Let wel goed op het weer als je er naar toe gaat. Het is zoveel malen mooier als er wat zon staat. Je ziet dan duidelijk het rode kraterzand.

Wij hadden erg slecht weer toen we naar Laki gingen. We hebben toen overnacht op een parkeer terrein onder Laki, en de volgende dag om 07:00 uur was het prachtig weer. Toen we boven op de Laki stonden was het alweer bijna geheel bewolkt. Op de terugweg was een heel stuk weg weg. Hier hebben we met stenen en zand een flink gat op moeten vullen alvorens we weer verder konden.

Een bus excursie is dus niet zo'n slecht idee. Kijk anders maar op http://www.gerryvanroosmalen.nl/ijsland2001/ijsland01.htm in het reisverslag bij Zaterdag 28 juli

Groetjes,

Gerry

• ME

Hij stopt op de heenweg bij de kloof Fjarðrárgljúfur en de waterval Fagrifoss.

De terugweg duurt daarom een uurtje korter.