lonen op ijsland??

• John M.

zomaar effe een vraag…als heel veel dingen zo duur zijn in Ijsland wat moet dan wel niet het gemid. salaris daar zijn???

verdienen ze echt veel beter dan wij Nederlanders? Aan hoeveel euro's moet ik denken als ik er 14 dagen heen wil??Hoef niet perse super deluxe,maar kan ook slapen in gewoon klein fam.hotel. (desnoods in de slaapzak)

Vindt IJsland ontzettend mooi en een zeer boeiend verleden en een enorm rijke cultuur.

Vooral de Viking saga's en het oude heidense geloof van de Ijslanders intresseren me enorm.(Asatru)

Het schijnt dat er daar nog vele duizenden Ijslanders praktiserend aanhanger van zijn.

Ook zou ik wel eens willen varen op zo'n oud viking schip. Is dat daar ook mogelijk??

En kom je makkelijk in contact met de Ijslanders?? (ik wil nl alleen gaan)

Ik spreek goed Engels,Duits en kan redelijk Zweeds lezen.

Ik ben 35 dus het “stap-en-drink-totdat-je-neervalt” tijdperk heb ik gehad.

gr.

John M.

• Gerry van Roosmalen

IJslanders spreken bijna allemaal wel Engels, dus hier zal het probleem niet liggen. Verder zijn IJslanders vaak wel geintereseerd in buitenlanders, dus contacten leg je vrij makkelijk. En de prijzen.. Alles is wel duur, en vooral als je ook in hotels wilt overnachten zal het erg duur worden. Bij de verschillende tour operators voor IJsland kun je eens info opvragen over het voucher systeem voor pensions. Volgens mij is dit het op overnachten in campings na het goedkoopste systeem.

Groetjes,

Gerry

• Hans

De salarissen liggen wel iets hoger, maar niet hetzelfde percentage als dat de prijzen hoger liggen. In veel IJslandse gezinnen werken de man en de vrouw allebei en heeft de man vaak nog een weekendbaantje. Je zult waarschijnlijk ook wel eens overnacht hebben bij particulieren. Deze vorm van logies is voor IJslanders ook een veel voorkomende bijverdienste.

Tenslotte is de werkloosheid er ontzettend laag (0,1% in 2001), zodat de premies laag kunnen blijven. Je moet IJsland zien als een kleine gemeenschap, waar iedereen hard moet werken om er iets van te maken. Grote groepen klaplopers, zoals we die in Nederland zo goed kennen, bestaan daar niet. Het is een gemeenschap, waar zo'n beetje iedereen elkaar kent of ten minste via één stap indirect, dus de ontrekkingsmogelijkheden zijn gering.

“Aan hoeveel euro's moet ik denken als ik er 14 dagen heen wil??”

Ik denk zelf zo'n 2500 euro. Misschien kun je op de vliegreis wat bezuinigen door 's nachts te vliegen of via Düsseldorf.

Met Engels, Duits en Deens kun je goed terecht. Zweden heeft weinig connectie met IJsland, dus het aantal IJslandse Zweedssprekers zal beperkt zijn. Deens en Zweeds delen de woordenschat met het IJslands, maar de IJslandse grammatica is veel uitgebreider. Alle naamvallen, buigingsgroepen, werkwoordsvervoegingen en dergelijke zijn nog volledig intact. Het Oud-Engels had al die verbuigingen en vervoegingen ook, maar in die taal zijn ze allemaal verdwenen.

Als je er wil wonen, lijkt me kennis van het IJslands wel een vereiste.

• ME

Een paar jaar geleden lag in de haven van Reykjavik een replica van een vikingschip waarmee men tochtjes kon maken. Ik weet niet of hij er nog ligt want hij was een tijdje geleden op weg naar de VS en Canada.

>Ook zou ik wel eens willen varen op zo'n oud viking schip. Is dat daar ook mogelijk??

• ME

Ik begrijp, dat het ding tegenwoordig in Keflavik ligt :

http://www.dolphin.is/icelanders.htm

• John M.

bedankt voor alle info mensen.:-)

ijsland is een geweldig land.

Je kunt er dingen vinden die je niet (meer) kunt vinden in NL.

Rust,ruimte en vooral een zeer intressante cultuur.

Weet iemand trouwens welk soort werk gevraagd is op ijsland?? (behalve dan in de vis werken of ponnies fokken)

3 jaar geleden had ik de kans om bij een ijslandse firma te kunnen werken (bestek fabriek) maar heb dat toen door pers. omstandigheden toen niet kunnen uitvoeren. Thans bestaat die kans niet meer en heb ik er spijt van….Maar ja that's live.

Hier hangt men wat voor de buis naar een of ander dom TV programma te kijken.

Denk wel dat de gemid. Nederlanmder OOK hard werkt. (arb. produktie is hier erg hoog) en daarom is er ook zo veel stress.

Hard werken…geen rust en ruimte..en dan krijg je dat:-(

Ook is op ijsland een echte godsdienst vrijheid. Hier wordt dat meestal maar met de mond beleden. Hier kijkt men vreemd op als ik zeg dat ik “ asatruar”ben. De mesten weten nog niet eens wat dat is.

Toegegeven men mocht wel een swat strenger worden voor al die “klaplopers”want daar betaal IK ook aan mee:-(

Ook vind ik dat het gewoon TE vol wordt in NL. Er is totaal geen plaatsje meer waar je nog echt rust kunt vinden.

gr

John M.

PS: ik heb al eens in keer in Zweden een tocht gemaakt met een vikingschip replica en dat was zeeeer goed bevallen:-)