Ja, ja, het is me gelukt, als ik wil mag ik voor mijn werkgever in IJsland gaan wonen en werken. Toch is het een grote stap voor me! Zijn er nederlanders die deze stap hebben gezet en mij kunnen vertellen over hun ervaringen?
Alvast bedankt!
Willem
Ook per hotmail beatwoord, maar ook nog even op de site. Ik doe produktiewerk voor Lacoste als hoofdwerkgever en zal op IJsland ook fungeren als contactpersoon voor b.v. Dolce & Gabbana en Benetton. Het is een project van 2 jaar waarin de Scandinavie markt met hun eigen achterland bestookt gaat worden. Ik ben hierin gerold toen ik stage en uitwisseling in Venetie deed (heb opleiding hogeschool voor toerisme). Ik kwam tijdens fashion week in Milaan op het goede moment enkele mensen tegen die een Nederlander zochten voor vertalingen. Sindsdien ben ik er gebleven!
Willem
Hoi Willem,
Moet je snel komen want deze week blijft het heel mooi weer in Reykjavik. Wij zijn in oktober vorig jaar naar IJsland verhuisd en hebben bijna alles zelf geregeld zodat we vrij veel te weten zijn gekomen over de diverse procedures. Ik zou dus zeggen vraag maar raak en ik denk dat wij je op heel veel dingen een antwoord kunnen geven. Al vast één tip: zorg dat je huisvesting krijgt in 101 oftewel het centrum, leuke mensen en heel veel te doen en zeker gezien je werk ´the place to be´. We zien uit naar je komst.
Groetjes van Mirjam en Edwin
Super zeg! Het meeste wordt voor me geregeld! Het zal ook pas begin volgend jaar gaan gebeuren omdat ik nog twee projecten moet afronden. Dat van de huisvesting hou ik in de gaten! Waarom zijn jullie naar IJsland gegaan en hoe verloopt het contact met de ijslanders en vooral, het leren van de taal?
Groet Willem
p.s. vele andere vragen zullen nog volgen!
Hoi Willem,
Nou je hebt dus nog even de tijd, bereid je voor dat als je in januari komt het om 11 uur ´s ochtends licht begint te worden en om 15.30 al weer donker. Je hebt echter een voordeel en dat is dat het vanaf dan al weer snel licht wordt. Gister was een prachtige dag en ging de zon om kwart voor tien ´s avonds onder, vandaag sneeuwt het en morgen krijgen we opnieuw mooi weer. Je moet dus wel van afwisseling houden. Wij zijn op IJsland gaan wonen omdat ik hier een baan aangeboden kreeg bij Destination Iceland, een incoming touroperator en incentive organisator. Ondanks dat we het uitstekend naar ons zin hadden in Nederland hebben we toch besloten om de uitdaging aan te gaan en tot nu toe zonder spijt. Wij merken dat we na onze verhuizing uit een wijk aan de rand van het centrum naar ons huidige appartement in het alleroudste deel van Reykjavik veel meer met IJslanders in contact komen. In de buitenwijken leeft men behoorlijk individueel, wij zitten nu in wat vroeger het oude dorp was waar in nog geen honderd jaar een hoofdstad omheen is gebouwd. Voor wat betreft de taal kun je je opgeven voor een beginnerscursus, er zijn vijf levels en wij hebben net level 1 afgerond. Het is een moeilijke taal en afhankelijk van het feit of je op je werk de taal moet spreken best wel lastig om te spreken omdat bijna alle IJslanders Engels spreken. Als jij dan staat te hakkelen op zoek naar woorden die je ijverig hebt zitten leren gaat men al snel over op het engels. Het wordt overigens wel zeer op pijs gesteld als je een klein beetje de taal spreekt en ik vind het zelf ook heel goed om dit te doen.
Nou tot zover dan maar weer even, vanavond borrelen bij de Consul General ivbm Koninginnnedag dus dan klitten alle ex pats weer even aan elkaar.
Groetjes en tot mails,
Edwin
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?