Het wil niet erg met antwoorden, geloof ik. Misschien omdat de plaatsen die je noemt min of meer in de bewoonde wereld, dan wel langs de hoofdweg liggen.
- Gullfoss en Strokkur liggen in een landbouwgebied. Het zal moeilijk zijn daar een kampeerplek te vinden.
- Thingvellir is een nationaal park, en je mag daar niet vrij kamperen. Al zou je eens kunnen proberen om weg 52 richting de Kaldidalur een stukje te rijden. Na een paar kilometer ga je over
een lage bergpas, en kom je bij een meertje. Ik heb het daar nooit geprobeerd, maar denk dat het daar wel zou kunnen.
- Ook Skaftafell is een nationaal park, waar je alleen op de camping mag staan. Als je de drukke camping wilt vermijden, ga dan naar Svinafell, een paar km oostelijker.
- Bij Jokulsarlon wordt vaak gekampeerd en ik dacht dat daar nu een niet-officiele camping was.
- Een bekende plaats op Reykjanes is aan de zuidkant van Kleifarvatn. Die staat ook in je reisgids. Minder bekend zijn diverse dalletjes langs weg 428, iets ten westen hiervan. Maar deze weg is vrij slecht, vooral het zuidelijke deel.
Zelf maak ik meestal gebruik van campings. Deels voor het gemak (al is de grens tussen vrij kamperen en officiele camping soms behoorlijk vaag). Maar ook om het landschap te ontzien. Ik heb dit al te vaak ontsiert zien worden door slierten toiletpapier. Bovendien heb ik het idee, dat IJslanders er ook niet al te gelukkig mee zijn, als je je tentje zomaar op een ‘wild’ plekje in bewoond gebied neerzet.