heel veel vragen !

• Evelien

Hoi !

Ik ben er over aan het denken om komende zomer met een vriend naar ijsland te gaan, dus ik ben me gewoon eens aan het orienteren. Nu heb ik een aantal vragen. Hoe zit het precies met de begaanbaarheid van de wegen ? Op de ene site staat dat het wel te doen is, op de andere staat weer dat het toch wel moeilijk is. Wat zouden jullie me aanraden, een camper, of toch maar gewoon met de auto ( een Jeep ) ?

En overnachten bij de boer, kun je dat op veel plaatsen doen en hoe is dat ? Spreken de mensen er ook een beetje Engels of Duits ? ( Alle andere informatie is ook van harte welkom ! )

Maak me maar enthousiast !!!!

Groetjes Evelien

• Niek

Hallo Evelien,

De begaanbaarheid van de normale wegen is goed en daar is een gewone auto genoeg,de begaanbaarheid van de binnenland (F) wegen is heel erg afhankelijk van de hoeveelheid regen,sneeuw en temperaturen.Een doorwading door een riviertje kan 20 cm maar ook een meter diep zijn.

Een 4x4 vergroot de mogelijk te rijden routes aanzienlijk!

Kamperen is goed mogelijk maar vanwege het weer is een camper (4x4) een stuk comfortabeler maar om te huren erg duur.(auto's huren is in IJsland sowieso erg duur,sterker nog,alles in IJsland is duur)

Wij hebben beide mogelijkheden gedaan waarbij onze Mitsubishi L300 4x4 (semi) camper ons goed is bevallen.(met Smyrilline meegenomen)

IJsland is een heel mooi en rustig land waar we zeker nog eens terug zullen komen,kijk anders eens op :http://home.planet.nl/~n.tinga

Niek

• lidwien

evelien,

Ik en mijn man hebben voor aankomende zomer een reis naar IJsland geboekt, bij de fly-drive zit een standaard auto bij, tegen meerprijs hebben wij een 4W drive genomen dit hebben we gedaan omdat wij de een stuk de binnenlanden ingaan. Een standaard auto is de onderkant beperkt mee verzekerd en met een jeep loop je minder risico omdat die hoger op de willen staat. Ons werd bij het boeken verteld dat het in principe niet nodig is omdat de rondweg met een standaard auto goed te bereiden valt. Volgens de verhalen die ik heb gehoord spreken de mensen over het algemeen goed engels maar als je moeite doet om iets in het ijslands te vragen zij dit erg waarderen, ook al spreek je niet perfect uit.

Veel plezier voor als je gaat.

LidwienEvelien schreef:

>

> Hoi !

> Ik ben er over aan het denken om komende zomer met een vriend

> naar ijsland te gaan, dus ik ben me gewoon eens aan het

> orienteren. Nu heb ik een aantal vragen. Hoe zit het

> precies met de begaanbaarheid van de wegen ? Op de ene site

> staat dat het wel te doen is, op de andere staat weer dat het

> toch wel moeilijk is. Wat zouden jullie me aanraden, een

> camper, of toch maar gewoon met de auto ( een Jeep ) ?

> En overnachten bij de boer, kun je dat op veel plaatsen doen

> en hoe is dat ? Spreken de mensen er ook een beetje Engels

> of Duits ? ( Alle andere informatie is ook van harte

> welkom ! )

> Maak me maar enthousiast !!!!

>

> Groetjes Evelien