waar komt de bus?!

• mieke

wie kan mij meer vertellen over rondreizen per bus (met buspaspoort) in ijsland? Ik ben al eens eerder geweest, en wil nu met een vriendin gaan. Ik wil haar in ieder geval het kerlingerfjoll laten zien. Daarvoor moeten we wel een 4wd huren denk ik. maar om verder zoveel mogelijk kosten te sparen wil ik zoveel mogelijk met de bus doen. ik wil ook absoluut nog naar gebied rond myvatn, naar de dettifoss en landmannalaugar (+ wandeling naar skogar). Kan je daar komen met het ov of is dat echt alleen de ringweg? En hoe zit dat met askja? dat gaat zeker ook niet zonder auto? Ik hoop dat iemand daar meer ervaring mee heeft en mij er iets over kan vertellen! (ik wil ongeveer 3 wkn tot een maand gaan) Alvast bedankt! Mieke

• ME

Naar bijna alle plaatsen die je noemt gaat een bus, alleen is (voor zover ik weet) het buspassport op die routes niet geldig. Maar het zal goedkoper zijn dan een auto huren.

Er gaat een bus over de Kjoler route. Als je van te voren waarschuwt, wil de beheerder van de hut bij Kerlingarfjoll je op de kruising richting het gebergte wel ophalen. Je kunt de tien km natuurlijk ook lopen. Maar je moet dan wel een riviertje doorwaden.

Myvatn ligt gewoon aan de rondweg.

Er rijdt een bus aan de westkant van de rivier naar Dettifoss. Als je van plan bent de route Asbyrgi - Dettifoss te lopen, is het handig te weten dat bij Dettifoss een onofficiele camping is.

Ook Landmannalaugar is per bus bereikbaar, zowel vanuit het westen (Hella) als het oosten (Kirkjubaerklaustur).

En zelfs bij Askja komt een bus (vanaf Myvatn).

• marielle

Hoi Marieke, van de zomer ben ik vier weken naar IJsland geweest en heb daar alles met de bus gedaan. De plaatsen waar je het over heb zijn goed met de bus te doen. Voor specifieke info kan je me mailen. Tip: raadpleeg de website van bsi