korte vakantie Ijsland

• Wouter

Dit jaar wil ik en mijn vriendin graag op vakantie gaan naar Ijsland Omdat wij nog jong en studerend zijn kunnen wij het ons niet veroorloven om erg lang weg te gaan. Afgelopen week hebben wij in onze televisiegids een scherpe aanbieding gezien. 4 dagen voor 350(exl luchthavenb.) Dit leek ons wel wat voor een eerste kennismaking met Ijsland. Ik snap dat een echte Ijsland liefhebber zou zeggen dat dit veel tekort is. Mijn vraag is eigenlijk: kan ik in die vier dagen een beetje sfeer proeven van Reykjavik en omgeving (met huurauto)?

groet wouter

• ME

Allereerst zou ik nagaan, of het werkelijk vier dagen zijn. Een avondvlucht komt om 23:30 op Keflavik aan, en de meeste terugvluchten vertrekken om kwart voor acht 's ochtends. De vier dagen IJsland zijn dan effectief maar twee dagen.

Daarnaast is het afhankelijk van wanneer je gaat (in januari zijn de dagen kort), en hoe ver je bereid bent op een dag te rijden. Maar als je de dagen als volgt vult, krijg je volgens mij een aardige indruk van het land :

- een dag “golden circle” (Thingvellir, Geysir en Gullfoss).

- een dag zuidkust (Skogar, Dyrholaey, Vik)

- een dag Hvalfjord, Reykholt en Husafell

- een dag Reykjanes (Krisuvik, Reykjanesviti en Blue lagoon)

Al deze tochten worden ook als dagtocht vanuit Reykjavik georganiseerd.

Ik zou niet te veel tijd in Reykjavik spenderen. Het is wel een aardige stad, maar valt in het niet bij de IJslandse natuur. Misschien alleen als het weer echt te beroerd is om naar buiten te gaan (of het

rondrijden toch wat te duur is).

Kijk eens op de volgende site voor ideeen voor zuid IJsland :

http://www.south.is

Michiel