kamperen met kind?

• suzanne

Komende zomer wil ik (alleenstaande moeder) graag met mijn zoontje van 6 en onze eigen auto (geen 4x4!!) een rondreis door IJsland maken. Naast de heen en terugreis per boot via de Faroer, wil ik 3 of 4 weken op IJsland blijven, en voor zover ik dat nu kan overzien, vooral de bezienswaardigheden langs de ringweg bekijken (ook ivm de auto, het is maar een Nissan Sunny).

Om de kosten te drukken wil ik gaan kamperen, met een trekkerstentje, eventueel afgewisseld met een nacht of wat op een boerderij.

Als ik op het prikbord rondkijk, word ik met ieder verhaal enthousiaster, maar toch twijfel ik nog een beetje over de haalbaarheid van mijn idee. Overigens heb ik daar altijd een beetje last van, en tot nu toe zijn alle avontuurlijke vakanties altijd enorm goed verlopen.

Toch wil ik graag nog wat ervaringen horen van mensen die ook (met hun kind) in IJsland hebben gekampeerd en hebben rondgereden met een doorsnee autootje.

Alle tips en verhalen zijn welkom!

Bedankt!

• ME

Ik heb geen kinderen, en ook nooit met een klein autootje over IJsland gecrosst. Toch wil ik nog wel enkele opmerkingen maken.

Allereerst zie ik geen grote problemen. Er zijn op het internet genoeg toerverslagen van mensen die met een gewone auto hebben rondgereden (b.v. http://home.iae.nl/users/micvdh/iceland/). Op onverharde wegen buiten de rondweg (waar je toch wel zult komen, aangezien je meer dan twee weken gaat), moet je alleen wat voorzichtiger zijn, en niet te hard rijden. Ik denk dat je nog wat meer over het land moet lezen, om te beseffen, dat IJsland een welliswaar afgelegen en schaars bevolkt maar modern (en veilig) land is. Zo is de hoeveelheid mobiele telefoons, internet aansluitingen en auto's per hoofd van de bevolking groter dan in Nederland.

Kamperen is geen probleem (ik heb zelden anders gedaan). Wel moet je er rekening mee houden, dat de campings beperkte faciliteiten hebben. Als je b.v. op een camping met kinderspeelplaats wilt staan, moet je misschien wat speurwerk verrichten, want die ben ik niet veel tegen gekomen. En verbaas je niet als kleine kinderen daar om elf uur ‘s avonds nog rondrennen, want ze leven ’s zomers helemaal op.

Als je op een boerderij wilt overnachten, is dit misschien wat :

http://www.mmedia.is/~ytralon/

Veel plezier,

Michiel

• Mar

Wij zijn afgelopen zomer 5 weken met de boot naar IJsland geweest, waarvan dus 4 weken daadwerkelijk op IJsland. We reden met een klein VW campertje, maar dat maakt niet veel uit tov een tentje. We hadden onze 2 kinderen bij ons, van bijna 3 jaar en net 4 jaar oud. En wat is dat goed te doen geweest!!! De kinderen vermaken zich opperbest met alles wat er te zien en te doen is. Je kan bijvoorbeeld bijna iedere dag zwemmen. Ieder dorpje heeft bijna een zwembad met heerlijk warm water (kan je je ook meteen douchen ed) Daarnaast hoef je echt niet op zoek te gaan naar camping met speeltuin. De levensgrote “zandbakken” met stenen, interessante rots formaties (gecontrleerd klimwerk) en ontelbare riviertjes bieden meer dan genoeg uitdaging voor de kinderen. Ook al wat te zien is onderweg is interessant genoeg voor de kids. Bijvoorbeeld: De boottocht over het IJsmeer van Jokulsarlon, watervallen, vogels kijken, de vele openluchtmusea (waar je in alle huisje mag kijken, spannend!), hete bronnen/geysirs/fumerolen (al zaten onze kids bij dergelijke bezoeken, evenals bij sommige watervallen stevig aangelijnd aan een soort tuig om de buik!! We namen maar geen risico's :-) ) Of de boottocht op zoek naar walvissen in (oa) Husavik. En het haringmuseum in Siglufjordur. Wandelen in Asbirgi (ook al zo spannend in die kloof met die lage bosjes erin) Etcetcetc. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar in principe zijn wij niets tegen gekomen wat niet leuk geweest is voor de kinderen. Daarnaast heb je, denk ik, zelf als ouder de meeste invloed over wat je kind leuk vind. Je kan alles leuk maken als je het maar leuk en interessant brengt!! Maar daar hoef je op IJsland geen moeite voor te doen.

Op de boot hadden wij gewoon een couchette. Je hebt geen last van de anderen en het is prima te doen. Echt niet nodig om een hut oid met kinderen te nemen. Je gaat toch wel gelijk met je kind naar bed toe (denk ik).

Succes met organiseren van jullie vakantie! Het is een prima land om met jonge kinderen heen te gaan!!

• suzanne

Hoi Mar en ME

Dank je wel voor jullie bericht. Wat mij betreft is de knoop wel doorgehakt, maar helaas is van de week een deel van mijn huis ernstig onder water komen te staan, zodat ik even de financiele kant van het verhaal opnieuw moet bekijken. Misschien is het zelfs noodzakelijk om te verhuizen, en dan zal het hele IJslandverhaal nog een jaartje moeten wachten.

Eerlijk gezegd hoop ik dat het toch door kan gaan, want ik heb me voor het watersnoodverhaal al zo in allerlei sites verdiept, dat ik er alleen maar nog enthousiaster van ben geworden.

In ieder geval bedankt voor de informatie!

Groeten,

Suzanne

• Arnold Jansen

Hoi Suzanne,

Hoe is het afgelopen met de watersnood? Hopelijk kun je dit jaar nog!!

De antwoorden heb je intussen al gelezen - ik ben het daar helemaal mee eens: ik heb ervaren dat kinderen enorm geboeid raken door alles wat er anders uitziet dan ze gewend zijn. Nou, dat lukt op IJsland wel………

En een zwembad vinden ze daardoor eerder zelfs te ‘gewoon’ om leuk te vinden.

Mocht je gaan, dit jaar of later, lees in ieder geval heel veel vooraf, plan je route goed, want het is zonde om achteraf te lezen dat je vlakbij iets moois bent geweest zonder dat je het in de gaten had.

Overigens kun je met jouw auto (als je maar voorzichtig doet) erg veel doen - behalve de ringweg is ook de Kjölurroute geen probleem. Er wordt (helaas….) hard aan de wegen gewerkt en daardoor is steeds meer goed te bereiken. Zelfs Landmannalaugar is afhankelijk van het weer met een niet 4x4 en wat durf te bereiken.

Veel plezier in ieder geval

Arnold

http://www.ijsland.nl