Fotograferen op Ijsland

• Jans Meinders

Is heb gelezen dat je op Ijsland een polarisatiefilter nodig hebt. Is dit ook echt noodzakelijk in de maand augustus.

• Gerry van Roosmalen

Met een polarisatie filter kun je reflecties uit je foto's halen. Groen wordt dieper groen, (bomen, gras ed.) Blauw wordt dieper blauw (luchten). Een foto wordt dus briljanter van kleur. Verder kun je spiegelingen uit water weg halen door aan het filter te draaien. Al met al gebruik ik zelf dit filter heel vaak. Het effect is natuurlijk het grootst op een zonovergoten dag. Trouwens wolken worden nog wat witter tegen een verder blauwe lucht. Het filter is vrijwel alleen bruikbaar op een spiegelreflex camera omdat je dan gelijk door de lens het effect ziet. Om het effect te krijgen moet je draaien aan het filter. Zie je geen verschil haal dan het filter van de camera, omdat je anders alleen maar flauwe opnames over houd. Verder is wel een UV filter aan te raden. Gebruik deze trouwens niet tegelijkertijd.

Groetjes,

Gerry

http://www.groosmal.cistron.nl

• Martin

Alles wat Gerry zegt is natuurlijk geheel waar, maar je moet het ook weer niet overdrijven. Ik heb zo'n filter ooit aangeschaft voor een trip naar Zuid West Amerika en daar zeer veel gebruikt, maar je moet oppassen met de mate waarin je het gebruikt: bij overmatig gebruik zijn je foto's behoorlijk anders dan je het in het echt hebt gezien. In de vakanties door op volgend ben ik het filter steeds minder gaan gebruiken om natuurlijker foto's te krijgen.

Voor spiegelingen werkt het altijd prima (zoals vis fotograferen onder water, denk aan zalmrivieren). Voor het benadrukken van kleuren (voornamelijk blauw en groen) werkt het alleen goed als er zon is of half bewolkt. Bij een grijze lucht werkt het niet. Ook werkt het effect het beste als je hoek tussen zonnestand en toestel 90 graden is (dus zon hoog aan de hemel, dan goed resultaat in alle richtingen, zon in de late avond dan alleen goed effect als je omhoog fotografeerd).

Een ander nadeel is de prijs, want een goed filter heeft met de lens meegevormde polarisatie-openingen, en dat is lastig te produceren. Zo'n lens kost rond de 40-50 euro. Een goedkoper filter heeft rechte openingen en geeft vaak in het midden van de foto een ander effect dan aan de rand.

Martin