Walvissafari op ijsland

• Yvette Polman

Wij willen begin augustus naar ijsland.Wat we zeker willen doen of meemaken is een walvissafari.Hoe zijn de meningen hierover en van waaruit kun je deze het beste maken?

• Gerry van Roosmalen

Wij hebben afgelopen jaar een walvissafari gedaan vanuit Reykjavik. De enige walvissen die wij zagen waren bijna 500 meter ver weg. Het schijnt in het noorden van IJsland beter te zijn, maar ik weet niet precies vanwaaruit. Natuurlijk kan het zijn dat wij gewoon pech hadden toen wij gingen en hebben andere meer geluk gehad.

Gerry

• Bianca

Hoi,

Ik heb een walvissafari vanuit Husavik in het noorden gedaan. Het was heel leuk omdat we een prachtig mooie dag hadden. Op zee waait overigens een gure poolwind, dus kleed je goed aan.

Wat ik niet zo leuk vond is dat er 3 boten tegelijk vertrekken. De boten houden onderling contact als ze een walvis zien melden ze dat aan elkaar. Met een rotgang gaan de boten dan ook die kant op. De walvis word eigenlijk ingesloten opdat wij sukkelige toeristen ‘oe’ en ‘ah’ kunnen roepen. Ik weet niet of het zielig is… natuurlijk is anders. Daarbij valt het tegen wat je echt van de walvis ziet. Wij hebben toen 2 ‘minkywhales’ (dwergvinvissen) gezien. Ze zij zo weer onder water en niet echt groot. Daarbij stinken ze enorm!! Je weet echt niet wat je ruikt dan, alsof je in de groenbak zit opgesloten. Het schijnt dat er een rottingsproces gaande is in hun maag en als ze boven komen om adem te halen dan stinken ze dus ordinair uit hun mond. De tocht die ik heb gedaan duurde 3 uur.

• danny

In juni hebt ik zo'n tochtje vanuit Reykjavik ondernomen. Zowat de

zelfde ervaring als Bianca. Het uitzicht op Reykjavik is wel

bijzonder. Voor de echt grote walvissen moet je bereid zijn vanuit bvb Olafsvik te vertrekken voor een hele dag. Succes is waarschijnlijk nooit echt gegarandeerd.Wordt trouwens ook vanuit Reykjavik georganiseerd.

Als je van beestjes in de natuur houdt is het bijvoorbeeld wel een fantastische ervaring om naar papegaaienduikers te gaan kijken.

Als je er kunt geraken is Krysuvikurberg hiervoor zeer geschikt. De laatste drie kilometer ernaar toe zijn echter 4x4 of te voet. Ik heb het met de fiets gedaan. Met een beetje geluk kun je er tot vlakbij de

vogels komen zonder ze echt te storen. Vlakbij heb je trouwens ook de

warme bronnen van Krysuvik, niet te missen.Perfekt voor een dagje uit

dus.

groetjes, danny

• Robert

Net als Bianca hebben wij afgelopen zomer een walvissafari gemaakt vanuit Husavik. Volgens verschillende bronnen maak je van hieruit de meeste kans walvissen waar te nemen. Wat wij hebben gezien waren dwergvinvissen maar ook witsnuitdolfijnen. Het is waar dat je op het drukst van de dag met een drietal boten kunt uit varen, maar als je s' morgens of s' avonds gaat maak je volgens mij meer kans alleen uit te varen. Er zijn twee organisaties die vanuit Husavik walvissafari's organiseren, wij zijn met Northern Sailing uitgevaren. Deze organisatie heeft tevens een website die onder andere is te vinden op ijsland.startpagina.nl. Op deze pagina staan ook vertrektijden aangegeven. De opdringerigheid zoals Bianca die beschreef heb ik niet als zodanig ervaren. Het leuke van de walvissafari vanuit Husavik was dat men er met relatief kleine houten open vissersboten uitvoer, dit in tegenstelling tot sommige andere lokaties waar je de kans hebt in een hypermoderne gesloten catamaran uit te varen.

Veel plezier in IJsland.

• yvette Polman

Bedankt voor de reactie.We zullen de voor's en tegen's tegen elkaar afwegen en kijken waar we de safari gaan doen.Bedankt.

• Martin

Al ben ik nooit op walvissafari geweest in IJsland, gezien de ervaringen in Amerika kan ik je zo iets van harte aanbevelen. Wij zijn nu drie keer op zoek gegaan naar walvissen (2x in Alaska en 1x bij Seattle) en elke keer brengt weer wat nieuws. Oké, je moet soms wat geluk hebben maar als je niet gaat zal je dat nooit hebben.

In Alaska hebben ooit vijf Dall Porpoises (een op een orca lijkende dolfijn) vijftien minuten in de booggolven van onze boot gespeeld! Dat was natuurlijk gaaf. Nederlanders die we daar later tegenkwamen hebben zelf meerdere malen een Humpback whale uit het water zien springen. We hebben ook al eens een uur tussen een familie met orca's gedobberd, dus alles kan.

Als je dat soort dingen mee maakt, dan maakt het niet uit of het koud was of dat je de eerste twee uur van de tocht niets hebt gezien!

Het argument dat je de dieren alleen van een afstand ziet is natuurlijk een dooddoener want dan kun je blijkbaar net zo goed naar het dolfinarium.

Gezien de lage prijzen (vergelijken met safari's in Amerika en Noorwegen) zou ik het zeker proberen. Als je een dag voor het kiezen hebt beveel ik je aan een dag met goed weer te kiezen (weinig wind) want dan laten de walvissen zich beter zien!

Wij gaan volgend jaar hopelijk ook naar IJsland en gaan dan zeker op zoek naar walvissen.

Veel plezier.

Martin

• Martin

Al ben ik nooit op walvissafari geweest in IJsland, gezien de ervaringen in Amerika kan ik je zo iets van harte aanbevelen. Wij zijn nu drie keer op zoek gegaan naar walvissen (2x in Alaska en 1x bij Seattle) en elke keer brengt weer wat nieuws. Oké, je moet soms wat geluk hebben maar als je niet gaat zal je dat nooit hebben.

In Alaska hebben ooit vijf Dall Porpoises (een op een orca lijkende dolfijn) vijftien minuten in de booggolven van onze boot gespeeld! Dat was natuurlijk gaaf. Nederlanders die we daar later tegenkwamen hebben zelf meerdere malen een Humpback whale uit het water zien springen. We hebben ook al eens een uur tussen een familie met orca's gedobberd, dus alles kan.

Als je dat soort dingen mee maakt, dan maakt het niet uit of het koud was of dat je de eerste twee uur van de tocht niets hebt gezien!

Het argument dat je de dieren alleen van een afstand ziet is natuurlijk een dooddoener want dan kun je blijkbaar net zo goed naar het dolfinarium.

Gezien de lage prijzen (vergelijken met safari's in Amerika en Noorwegen) zou ik het zeker proberen. Als je een dag voor het kiezen hebt beveel ik je aan een dag met goed weer te kiezen (weinig wind) want dan laten de walvissen zich beter zien!

Wij gaan volgend jaar hopelijk ook naar IJsland en gaan dan zeker op zoek naar walvissen.

Veel plezier.

Martin

• Arnold Jansen

Wij zijn afgelopen lente vanaf Olafsvik gegaan en het voordeel is dat je in een moderne, snelle, gesloten catamaran zit. Die vaart rustiger en veel sneller. Zodra je de walvissen ziet, kun je uiteraard ook op het dek rondlopen.

Overigens kun je soms ook Orca's vanaf de kust bij Ondvardarnes (het meest westelijke puntje van Snaefellsnes) zien. Dat is mij nu 3 van de 5 keer gelukt!