Openbaar vervoer en trekken

• Annetje

Hoi allemaal.

Ik zit erover te denken volgend jaar naar IJsland te gaan. Echter, ik heb (nog) geen rijbewijs en ik weet dat het met het openbaar vervoer best lastig is. Wie heeft hier ervaring mee? En kamperen, hoe is dat? Zijn campings bereikbaar met het openbaar vervoer?

Gr

Mieze

• Willem

Openbaar vervoer gaat prima, áls je de tijd hebt, kampeert (je hoeft niet ver met je spullen te lopen) en vantevoren een beetje een plan hebt gemaakt (m.a.w. weet waar en wanneer bussen rijden; kijk ook op www.dice.is).

• Robert

Met het openbaar vervoer door IJsland is volgens mij goed te doen. Je komt ook makkelijk op plaatsen waar je met een normale auto (dus geen 4x4) niet kunt komen. Over het algemeen stopt de bus juist alleen maar bij campings of in de buurt daarvan. Voor openbaar vervoer kun je ook internetadressen op ijsland.startpagina.nl vinden. Ook een goed adres voor openbaar vervoer is www.austerleid.is.

• Annetje

Bedankt voor de links.

Ik ga me er op mn gemak eens in verdiepen, heb nog wel een tijdje voordat ik geld en tijd heb. Schreeuwend duur zeg. Maar het lijkt me echt geweldig.

Enneh, (ik heb dus nog niet gezocht) maar zijn er mensen die alleen door IJsland getrokken zijn, met het openbaar vervoer? Is dit verstandig, en zo ja, wat zijn jullie ervaringen?

• marko

Net gisteren terug uit IJsland gekomen, de eerste twee weken met de bussen door het land getrokken. Je kun bijna overal met de bus komen en is volgens mij prima in je eentje te doen. Let wel op dat de bussen maar 1 keer per dag gaan maar verder kun je vrijwel overal komen. Vaak zijn ook de stop plaatsen op de camping zelf, makkelijk dus.

• marielle

Hoi, van de zomer met mijn zus voor vier weken door IJsland getrokken. We hadden vooraf vliegtikket en buspas (full circle, kan ook goed in IJsland) in Nederland geregeld. Wij vonden het goed te doen met de bus , we hebben overnacht in jeugdherbergen en op boederijen. Indien je bij het instappen meld waar je gaat overnachten zijn ze bereid je daar af te zetten. Ook pikken ze je weer op, je hoef alleen je hand maar op te steken. Als je meer wil weten kan je altijd even een mailtje sturen. Veel plezier met het plannen van je reis. Marielle

• Hans

Dat ze een keer per dag gaan en vaak om half negen vertrekken, maakt het vaak wel vervelend. Ik ben dit jaar weer naar Zweden en Noorwegen geweest en hoewel het openbaar vervoer daar minder frequent rijdt dan in Nederland, is het daar wel beter.

Bij de bus over de ringweg ontkom je er niet aan in Höfn te blijven, dat niet echt een geweldig plaatsje is. Vanuit overstapplaats Egilsstadir kun je wel naar Seydisfjördur, dat een prachtig stadje is. Daarna naar Akureyri, waar veel te zien is en vervolgens weer terug naar Reykjavik.