Hoi Annemiek,
Ik heb in het jaar 2000 zes weken gefietst op IJsland, en heb toen nauwelijks regen meegemaakt. 3 Weken lang heb ik in een hittegolf vertoeft (af en toe boven de 20 graden!). De IJslanders werden helemaal gek, liepen halfbloot rond, zaten massaal op de enkele terrasjes die er waren, en begonnen direkt hun gazon te sproeien).
Alleen de eerste anderhalve week heb ik slecht weer gehad. Ik ben toen over de Sprengisandur gefietst, had geregeld regen en heel veel wind (gelukkig in de rug), en het was zo'n vijf tot acht graden warm.
Tijdens deze hele oversteek had ik een lange fietsbroek aan met daarover een regenbroek (ademend). Verder had ik een dun hemd aan met korte mouwen en een dik hemd met lange mouwen, allebei van polyester. Daarover had ik dus een dun ademend regenjasje speciaal voor fietsers gemaakt. Ik heb het tijdens deze oversteek vrijwel niet koud gehad, terwijl ik toch af en toe door rivieren ben gewaad. Alleen 's avonds bij de tent, waneer ik stil zat, kreeg ik het wel eens koud, maar dan trok ik een dikke trui aan of ik ging gedeeltelijk in mijn slaapzak zitten.
Ik ben over deze kleding behoorlijk te spreken, zeker over de lange fietsbroek. Die houdt je goed warm. Ook bij een klein beetje regen kun je gewoon met de lange fietsbroek doorfietsen, want hij droogt ontzettend snel. Het enige nadeel is dat ik hem niet zo vind staan als man, zeker niet als je ook nog eens lompe wandelschoenen aan hebt, die ik overigens behoorlijk nodig heb gehad.
Ik denk dat het probleem op IJsland niet zozeer de lage temperatuur is, maar wel de wind en de regen. Daarom is wind- en waterdichte kleding erg belangrijk.
Het nadeel van een katoenen afritsbroek (waar ik weinig ervaring mee heb), is dat hij maar langzaam droogt, wanneer hij nat geworden is, en dat hij zo flappert in de wind. Dit laatste geld ook voor een wijde trainingsbroek.
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen. Misschien komen we elkaar wel tegen op IJsland, hoewel de kans niet zo groot is, want ik ga voornamelijk naar de Westfjorden.
Groetjes,
Albert