Banden..?

  • Wim Braamse

    Wij willen ijsland bereizen vanaf half augustus tot eind september met een Nissan Patrol. In september kan er al een sneeuwbui vallen in het binnenland begrijp ik.

    Heeft iemand een advies over welke banden ik het beste kan gebruiken. Zijn M & S banden (mud en snow) voldoende of verdient het aanbeveling terreinbanden te monteren. Spikes of sneeuwkettingen kunnen uitgesloten worden….?

  • Arnold Jansen

    Wim, zodra er sneeuw begint te vallen in het binnenland worden deze wegen afgesloten tot NA de eropvolgende lente. En probeer niet met wat voor soort banden dan ook er toch te gaan rijden…..als de politie je betrapt (en dat gebeurt heel snel door het gebruik van vliegtuigen) kun je je auto op die plaats laten staan totdat de weg weer open is: 9 maanden later dus. Ik neem aan dat een asfaltjeep (ja, zo noemen ze ‘onze’ fourwheeldrives nou eenmaal) als de Nissan Patrol er na een half jaar onder de sneeuw te hebben gestaan iets anders uitziet…..

    Het soort banden is geheel afhankelijk van WELKE wegen je wilt gaan rijden voor ze sluiten: Kjolur en Sprengisandur zijn met M&S goed te doen, de F910 (ten noorden van de Vatnajokull) is een ander verhaal, maar die moet zelfs in konvooi worden gereden.

    Veel plezier en succes in ieder geval

  • Wim Braamse

    Dank voor je reactie Arnold,

    Ik ben absoluut geen off the road idioot. Ben ook niet van plan om plaatselijke voorschriften geweld aan te doen. Het is voor mij de eerste keer dat ik Ijsland bezoek en dat hoeft voor mij niet extreem. Maar de mogelijkheden worden ook bepaald door je voorbereiding tenslotte. Gezien jouw bericht lijken M&S banden voor mij te voldoen. Trouwens ik kan fysiek en mentaal ook achteruitrijden als dat nodig is. Lopen is ook geen probleem.

    Wim

  • gaby

    Beste Arnold,

    zojuist onderstaand bericht gelezen.

    Weet je misschien ook hoe het zit met de drinkwatertoestand ten noorden van de Vatnajokull? Ik wil begin juli een rugzaktrektocht houden van Askja naar Nyadalur, hut op de Sprengisandur. Op de kaart ziet het gebied direct ten oosten van Nyadalur er nat uit, het gebied ten oosten daarvan, dus direct grenzend aan de Vatnajokull, ziet er zeer droog uit. Heb inmiddels de meest wilde verhalen gehoord over die tocht en ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

    groeten, Gaby

    Arnold Jansen schreef:

    >

    > Wim, zodra er sneeuw begint te vallen in het binnenland

    > worden deze wegen afgesloten tot NA de eropvolgende lente. En

    > probeer niet met wat voor soort banden dan ook er toch te

    > gaan rijden…..als de politie je betrapt (en dat gebeurt

    > heel snel door het gebruik van vliegtuigen) kun je je auto op

    > die plaats laten staan totdat de weg weer open is: 9 maanden

    > later dus. Ik neem aan dat een asfaltjeep (ja, zo noemen ze

    > ‘onze’ fourwheeldrives nou eenmaal) als de Nissan Patrol er

    > na een half jaar onder de sneeuw te hebben gestaan iets

    > anders uitziet…..

    >

    > Het soort banden is geheel afhankelijk van WELKE wegen je

    > wilt gaan rijden voor ze sluiten: Kjolur en Sprengisandur

    > zijn met M&S goed te doen, de F910 (ten noorden van de

    > Vatnajokull) is een ander verhaal, maar die moet zelfs in

    > konvooi worden gereden.

    >

    > Veel plezier en succes in ieder geval

  • Willem

    Wat je schrijft klopt: tijdens het eerste deel van de tocht (t/m de Skjálfandafljót-rivier) kom je regelmatig water tegen (houd rekening met een aantal pittige rivierdoorsteken!), maar op het tweede deel van de tocht is weinig tot géén water, zeker als je het noordelijke jeepspoor (de officiele weg F910) volgt. Het zuidelijke (en oudste) spoor wordt tegenwoordig niet meer onderhouden en is veel lastiger en enigszins natter (drijfzand mogelijk op laatste en meest oostelijke jeeptraject tot de F910).