Auto of bus......

• Johan de Lavoir

Beste mensen

Omdat wij dit jaar de cirkeltour willen doen, twijfelen wij of we deze met de bus of met de auto zullen doen. Wat ik mij bijvoorbeeld afvraag hoe is de benzine prijs, en waar moet je vooral opletten wanneer je met een auto rond reist. Staan er bijvoorbeeld borden die de bezienswaardigheden aangeeven of moet je dan toch voor de zekerheid maar een gids kopen over IJsland. Omdat het voor ons de eerste keer is dat wij naar IJsland gaan, ben ik benieuwd naar uw mening. Mail mij

Met vriendelijke groeten,

Johan de Lavoir

• Gerry van Roosmalen

Hallo Johan,

In 1999 hebben wij een auto gehuurd op IJsland. Voor de ringweg, en heel veel bezienswaardigheden rondom de ringweg is dit de ideale kennismaking met IJsland. Wel is het huren van een auto redelijk duur. Wij hadden in de goedkoopste klasse een Hyundai Atos waarvoor we 160 gulden per dag betaalden. De huurprijzen zijn nu geloof ik zowat gehalveerd, maar is toch nog behoorlijk. De ringweg is een kleine 1400 kilometer lang, maar doordat je toch nog hele stukken van de ringweg afkunt wijken hadden wij voor deze vakantie een 3600 kilometer nodig. (Even rekening houden bij het huren, want elke gereden kilometer boven het afgesproken aantal kost ongeveer een gulden). Wij hebben onze vakantie voorbereid met twee boeken, “IJsland” van Elmar (Arnold Jansen) en IJsland van Dominicus van Willem van Blijderveen). Met een beetje leeswerk zie je al de grote bezienswaardigheden rondom de ringweg. (en dat zijn er veel). Op zaterdag 26 en zondag 27 januari is er een reis en informatiemarkt over IJsland in het holiday Inn hotel in utrecht. Wij zijn daar vorig jaar ook geweest, en je kunt er antwoord krijgen op al je vragen. Meer informatie is vast wel te vinden op http://www.ijslandtours.nl Voor reisverslagen van onze vakanties in IJsland van 1999 en 2001 kun je terecht op http://www.groosmal.cistron.nl

Prettige vakantie

• ME

Bus of auto lijkt me een afweging tussen budget en vrijheid. Voor

500 euro heb je twee circleroad bus passports, maar voor dat geld

kun je waarschijnlijk nog geen week een auto huren. Aan de andere

kant moet je er rekening mee houden, dat de meeste bussen maar één

keer per dag gaan, zodat je beperkt bent in de hoeveelheid plaatsen

die je kunt zien. Voordeel hiervan is weer, dat je minder geneigd zal

zijn om van attractie naar attractie te hollen. Toch denk ik, dat

ALS je het geld hebt, de auto de voorkeur verdient.

De benzineprijzen zijn dacht ik iets hoger dan in Nederland. Maar

in vergelijking met de prijs van andere goederen opvallend laag.

Opletten moet je op loslopende schapen en af en toe een hond. Rij vooral niet te hard bij slecht weer, zeker niet op onverharde wegen.

Tegenwoordig zie je steeds vaker borden die bezienswaardigheden

aangeven, maar alleen in de buurt ervan. Verwacht dus niet tien

kilometer van te voren, of bij een afslag al richtingaanwijzers te

zien. Voor bezienswaardigheden die iets verder van de rondweg

afliggen, kom je dus vaak geen bord tegen. Een gids (of twee) is

zeker aan te raden. Ik gebruiker er zelf een stuk of vijf, waarbij ik

de genoemde plaatsen op één landkaart verzamel.

Michiel Erens

• Hans

Met de bus ben je voor nog geen Æ’ 500 klaar, voor alleen de rondreis. Bij de auto telt uiteraard de benzine, die op zich al duurder is dan die Æ’ 500, maar ook de huurprijs.

Met de auto moet je vooral letten op de “einbreiða brúr” (bruggen waar één voertuig tegelijk overheen kan). De bus heeft er altijd voorrang, dus wat dat betreft zijn die bruggetjes minder vervelend.

IJsland kent hele uitgebreide wegwijzers, waar ook vervolgsplitsingen en

-kruisingen zijn aangegeven, maar een goede gids is zowel voor de busreiziger als voor de automobilist onontbeerlijk. Ik had er zelfs twee mee.

• Raoul Ostrowski

Beste johan,

Dit jaar in maart gaan mijn vrouw en ik voor de vijfde keer naar ijsland.De eerste keer dat we ijsland bezochten deden we dat samen met vrienden van ons en hadden we een georganiseerde reis.En om eerlijk te zijn raad ik toch mensen die voor de eerste keer gaan zoiets te doen.Niet omdat rijden in ijsland een probleem opleverd(hangt ook sterk van de periode af waarin je gaat)maar vooral omdat je dan reisbegeleiding hebt en daardoor kom je op plaatsen die voor de eerste kennismaking met ijsland zeer de moeite waard zijn.En daarbij geven zij ook aanvullende informatie over leefomstandigheden en dergelijke(denk aan flora en fauna).

Maar wil je toch op eigen houtje ijsland verkennen,wat we dus zelf de laatste 3 keer hebben gedaan,raad ik je aan om dat met een gehuurde auto te doen.Het beste is dan om de auto in nederland te boeken en dan met ongelimiteerde kilometers omdat je in ijsland meer rondrijd dan je zult vermoeden.Zorg er ook voor dat je een 4 wheel car neemt als een beetje avontuurlijk ingesteld bent want alleen met zo'n auto kom je bij de mooiste plekjes op ijsland.Bedenk wel dat hoe je ook vezekerd bent schade aan de onderkant van de auto nooit verzekerd is en dat er altijd een eigen risico op zit.Schaap aanrijden op ijsland is ook nooit verzekerd.Benzine en diesel zijn net zo duur als in nederland en de prijzen flucturen net zo veel.Koop in nederland een goed reisboek denk aan Dominicus(vernieuwde uitgave)of Elmar (geschreven door Arnold Janssen)daar staat alles zo'n beetje in wat je wilt weten over ijland met zeer interresante reistip/mogenlijkheden.Zelf hebben we op ijsland de wegenkaarten gekocht(niet moeilijk te vinden)zorg er wel voor dat je een gedetailleerde neemt.Ik wens jullie veel plezier op ijsland en weet zeker dat je ervan zult genieten