Eigen (klassieke) auto mee?

  • Hans van Leeuwen

    Wij willen in 2002 naar IJsland voor een kampeer-rondreis, en spelen met de gedachte dit met eigen klassieke auto te doen. Iets dergelijks hebben we in 2000 ook al in Ierland gedaan, maar eerlijk gezegd was het rijden met alle bagage over de niet altijd even goede Ierse wegen soms wat te zwaar voor onze Alfa Spider van 1981.

    Kan iemand mij vertellen hoe in het algemeen de staat van de wegen op IJsland is (ik weet dat ik sowieso niet ‘binnendoor’ kan)? Een spannend plan of gekkenwerk?

    Zijn er mensen die al ervaring hebben opgedaan met soortgelijke rondreizen?

    Alvast bedankt voor de reactie.

  • Willem

    De ringweg (voor ruim 80% geasfalteerd) en enkele interessante zijwegen moeten m.i. voor een goed onderhouden auto uit 1981 geen probleem vormen. Niet al te hard rijden op de gravelwegen en daar met het reisschema rekening meehouden. Sommige zijwegen zijn zgn. wasbordwegen; deze zijn minder geschikt en kunnen beter worden gemeden. Enkele wat oudere auto's waarmee ik IJsland heb doorkruist, zijn o.a. een DAF brandweerwagen uit 1968 (in 1989), een DAF YA126 uit 1954 (in 1998) en een Toyota Corolla uit ?1984 (in 2000).

  • Maurice

    Dus ik kan volgend jaar met mijn kever??

    Denk het niet. Is maar een moter 1200. Dus dat gaat niet lukken

  • Willem

    Waarom zou dat niet lukken? Met een goed onderhouden 2CV lukt het ook. Als je de ringweg (en enkele zorgvuldig uitgezochte zijwegen) maar aanhoudt. Op de betere wegenkaarten staat precies vermeld welke wegen of delen van wegen zijn geasfalteerd.

  • Sjoerd

    Beste Hans, ik ben blij dat ik niet met mijn eigen auto door IJsland ben gereden. Wij hadden een auto gehuurd voor 14 dagen en hebben over de rondweg gereden. Aan het eind van de rit was de auto hier en daar flink beschadigd (lakschade). Toch hebben wij voorzichtig gereden. Op de onverharde wegen (veel stenen) kom je toch ook tegenliggers tegen die soms erg hard doorrijden. Voornamelijk de bussen die over de rondweg gaan jakkeren flink door en gaan nauwelijks opzij. Steenslag is nauwelijks te vermijden. Als je een auto huurt moet je echt een full-casco verzekering nemen. Dat is wel iets duurder maar anders moet je voor de schade aan (o.a.) de lak betalen. De onderkant van de auto is overigens nooit verzekerd.

    Groetjes van Sjoerd

  • Gerry van Roosmalen

    Hallo Hans,

    Nou van mij weer een totaal andere ervaring. In 1999 zijn we in IJsland geweest met een huurauto. Een Hyundai Atos. Hiermee hebben we 3600 kilometer gereden. Heel veel op de ringweg natuurlijk, maar ook op verschillende gravel wegen. En ik heb respect gekregen voor het autootje. Ongeloofelijk, maar hij zag er na afloop van onze vakantie nog perfect uit. Geen deukje, geen krasje, alles nog puntgaaf.

    Dit jaar hebben we onze auto met camperunit laten verschepen via Eimskip. De auto gaat een container in, en in Reykjavik staat je auto dan klaar. (duurt ongeveer een week). De auto is onbeschadigd aangekomen in Reykjavik. We hebben voornamelijk onverharde en slechte F wegen gereden, en de enige schade die we hebben is het stopcontact van de trekhaak, die we er af reden toen we iets te snel door een diepe geul reden. De auto is nu weer terug in Nederland, en geheel zonder lakschade. Verder is het natuurlijk belangrijk dat als je een tegenligger tegenkomt op een gravel weg dat je even flink gas terugneemt. Meestal doen de tegenliggers dit dan ook waardoor je elkaar zonder gevaar kunt passeren. Heel veel plezier in IJsland. Ons reisverslag en foto's van de vakantie komen binnenkort on-line op http://www.groosmal.cistron.nl .

    P.S. Denk trouwens wel aan reserve onderdelen van storingsgevoelige onderdelen van je auto. Ik denk dat die wat moeilijk aan te komen zijn in IJsland.

  • Frank Morskate

    Hallo allemaal,

    Leuk dat er meer mensen met klasiekers een rondje ijsland willen doen of al gedaan hebben. Ik heb ook plannen om zoiets te gaan doen nadat ik mijn wagen technisch helemaal in orde heb! Auto: 1969 Mini Marcos, op dit moment 1000cc, ten tijde van de rondrit waarschijnlijk 1275. hoogte 113cm gesloten coupe. Avontuur bestaat nog. Veel plezier en goede reis

    Frank