slaapzakken

• ruud

Hallo,

Over enkele weken gaan wij kamperen op IJsland. Nu zag ik dat mijn slaapzak tot 4 graden ‘geschikt’ is. Plus 4 bedoel ik dan.

Nu vraag ik me af of dat voldoende is voor de nachten, of is het toch echt verstandiger om een warmere te kopen. Zo ja, welke is aan te raden voor iemand die 1.87m is en wat beenruimte wil hebben ?

Alvast bedankt.

Ruud

• Willem

Beste Ruud, ik adviseer altijd een slaapzak die minimaal tot - 5ºC gegarandeerd wordt. Langs de kust komt 's zomers zelden nachtvorst voor, maar in het binenland nog wel eens. Als je slaapzak al wat ouder is, zal die 4ºC bovendien waarschijnlijk niet meer gehaald worden. Als je geen kou wilt lijden, kun je dus het beste een nieuwe slaapzak kopen. Zelf ben ik 1.90m en heb ik een slaapzak van 2.20m, die ik bovenaan evt. met een koord kan dichtsnoeren en dat bevalt goed. Voorbehandeld dons of kunststof is een persoonlijke kwestie. Zorg dat je altijd warm je slaapzak in kruipt; ren desnoods heel snel 10 rondjes om je tent. Succes.

• ruud

Wij gaan eigenlijk langs de ringweg rijden en vandaaruit kleine stukjes naar bezienswaardigheden. Incidenteel misschien dus ook een keer wat verder van de kust kamperen. Die slaapzak van mij is juist vrij nieuw, een paar jaar. Ik geloof dat ik er een vakantie in heb doorgebracht.

Punt is ook dat wij niet zo'n echte survivors zijn en dus waarschijnlijk niet vaker in zulke temperaturen gaan kamperen. Behalve als we door het IJsland virus gegrepen worden wellicht….

Misschien toch maar wat laagjes kleren aan in de slaapzak, indien nodig ?

Groet

Ruud

• Willem

Wat mij nog wel eens door een koude nacht door heeft geholpen, is mijn winterjas dichtritsen en dan om mijn voeteneind van de slaapzak heen trekken. Verder helpt een flanellen lakenzak ook een beetje.

• Hans

Tussen Akureyri en Egilsstaðir ligt de ringweg behoorlijk ver van de kust, dus daar zou die nachtvorst dan wel eens voor kunnen komen.

• Willem

Dat klopt!

• Ruud

Dank !

Ik heb ook nog eens gekeken naar slaapzakken tot -5 graden. Gezien jullie antwoorden en het gewicht en volume van mijn huidige slaapzak ga ik toch maar een nieuwe kopen. Nou maar hopen dat het niet al te warm is al die weken ;-)

Ruud