tenten

• rvab

Hallo,

Wij gaan deze zomer een paar weken naar IJsland met een gehuurde auto rondkarren. Daarbij gaan we kamperen.

Nu moeten we een nieuwe tent kopen (de oude waait in NL al bijna weg). Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type of merk tent ?

Moet natuurlijk niet al te zwaar zijn, maar wel groot genoeg voor 2 personen.

Ruud

• Willem

Zelf heb ik een kleine tweestokker met nylon buitentent (kostte jaren geleden ca. f. 795,-, maar wordt nu niet meer gemaakt), maar als je zeker wilt zijn van je zaak heeft The North Face uitstekende tenten. Er zijn echter zeker goedkopere alternatieven. Iedere GOEDE buitensportzaak kan je daarover adviseren. Wat ikzelf heel prettig ervaar op IJsland, is een groot bagagegedeelte/afsluitbare luifel.

• Jan de Greeff

Een aantal jaren geleden hebben wij gewandeld op IJsland. De ervaring die wij daar hebben opgedaan met betrekking tot de juiste tent heeft ertoe geleid dat wij voor onze fietsvakantie deze zomer op IJsland een (vooral) stormvaste tent hebben gekocht die nauwelijks haringen nodig heeft (North Face explorer). Op IJsland kan het echt hard waaien en het is wel zo prettig als je s'nacht niet de tentstokken

vast hoeft te houden omdat ie anders plat gaat. Nadeel van de tent die wij hebben gekocht is wel dat je eerst de binnentent moet opzetten. Als het regent is de binnentent dan al nat bij het opzetten. Hetzelfde geldt wanneer je in de regen opbreekt.

Ook een niet te krappe binnentent is prettig om wat extra “leefruimte” te hebben.

Bij slecht weer moet je misschien wat meer tijd in de tent moet doorbrengen. Daarnaast moet het mogelijk zijn om (alweer bij slecht weer) vanuit je tentje te kunnen koken (schaapskooiluifel) Tenslotte is goede ventilatie (tegen condens)

belangrijk.

Veel plezier op IJsland!

Jan

• Patrik

Hee ruud,

Ik heb 2 jaar geleden in een zware storm net onder de top van de vulkaan hekla gekampeerd. Dit was toen nog met mijn Nomad tent, en ik moet zeggen dat alles waterdicht bleef en dat het doek erg sterk was. Dit was de Nomad Tellem II, is best wel een aanrader als je niet veel geld wil uitgeven. Ik kampeer zelf nu alweer in tenten van Hilleberg, deze zijn helaas erg duur maar wel erg de moeite waard, want mijn hobby wordt steeds extremer.

succes, Patrik