Goedkope hotels heb ik in IJsland niet gezien. Het varieerd van duur tot erg duur. 200 gulden per kamer per nacht is echt geen uitzondering. Als je goedkoop wilt rondreizen in IJsland denk ik dat je het best de jeugdherbergen of andere slaapzak accomodaties kunt gebruiken voor je overnachtingen. In 1999 heb ik samen met mijn vriending gebruik gemaakt van slaapzak accomodaties via het open voucher systeem. Het adres hiervan is:
BSI travel
Vatnsmyrarvegi 10
101 Reykjavik
Telefoon 552-2300
Wij hadden hiervoor vouchers vanuit Nederland meegenomen welke we hadden besteld via Askja reizen, maar ik neem aan dat dit ook kan via de andere IJsland reisbureau's.
Wat betreft de mooiste plekjes in IJsland, daar kun je heel kort over zijn. Toen wij er waren hadden we iedere keer iets van “mooier kan het niet meer worden”, en dan was het volgende wat we zagen toch weer mooier. Gelukkig zijn al die mooiste dingen makkelijk vanaf de ringweg (1) te bereiken. Vooral voor een eerste bezoek aan IJsland is hier genoeg te zien. Je hebt hier ook echt geen 4x4 wagen nodig. Enkele dingen die je echt moet zien welke met een gewone auto goed bereikbaar zijn zijn:
Geysir & Strokur
De gulfoss waterval
Dyrholeay (het meest zuidelijke puntje van IJsland
De seljalandsfoss, en de iets verderop gelegen gljufrafoss welke in een kloof ligt
Jokulsarlon ijsmeer
Skaftafel park met de bekende svartifoss
De Hengifoss
Myvatn,
Namascard
Krafla
De Kotagil
De dynjandi waterval
snaefellsjokull
Dritvik
Arnarstapi
De glymur waterval, dit is de hoogste waterval van IJsland. De route er naar toe is fantastisch, vooral als je rechts van de stroom omhoog loopt.
En verder natuurlijk alle andere dingen die hier nog tussen in liggen, maar die teveel zijn om op te noemen
Er zijn natuurlijk ook heel veel goede boeken waar je hierover veel informatie kunt vinden. Zelf gebruik ik heel vaak het IJsland boek van Willem van Blijderveen, Uitgeverij Dominicus. (wel proberen de zevende en laatste druk te krijgen, want die leest heel prettig), en het reishandboek van Arnold Jansen, uitgeverij Elmar.
De beste tijd om te gaan is volgens mij van halverwege juli tot eind augustus. Het weer is dan voor IJslandse begrippen goed, en dan kan het ook best wel eens 20 tot 25 graden worden overdag. bovendien zitten in deze periode nog veel papegaaiduikers, welke rond begin augustus weer de volle zee kiezen.
Op mijn homepage http://www.groosmal.cistron.nl staat een reisverslag en veel foto's van onze vakantie in IJsland van 1999. Misschien dat dat ook nog een steentje bij kan dragen aan jou zoektocht. Verder staan er onder het kopje Boeken & Links nog enkele zeer nuttige boeken vermeld, vooral met wandelroutes.
Heel veel plezier in IJsland.
Groetjes,
Gerry