wat anders dan IJsland!!

• Preben

hallo….

kan iemand mij vertellen wat mooieplekken zijn in ijsland en waar je een beetje rustig kan omgaan met je geld want ik heb begrepen dat het duur is daar…

ik bedoel dus een goedkoop hotel!!

en kan iemand mij vertellen wat de beste tijd is om daar heen te gaan ?

bedankt alvast

Preben

PEACE

• Gerry van Roosmalen

Goedkope hotels heb ik in IJsland niet gezien. Het varieerd van duur tot erg duur. 200 gulden per kamer per nacht is echt geen uitzondering. Als je goedkoop wilt rondreizen in IJsland denk ik dat je het best de jeugdherbergen of andere slaapzak accomodaties kunt gebruiken voor je overnachtingen. In 1999 heb ik samen met mijn vriending gebruik gemaakt van slaapzak accomodaties via het open voucher systeem. Het adres hiervan is:

BSI travel

Vatnsmyrarvegi 10

101 Reykjavik

Telefoon 552-2300

Wij hadden hiervoor vouchers vanuit Nederland meegenomen welke we hadden besteld via Askja reizen, maar ik neem aan dat dit ook kan via de andere IJsland reisbureau's.

Wat betreft de mooiste plekjes in IJsland, daar kun je heel kort over zijn. Toen wij er waren hadden we iedere keer iets van “mooier kan het niet meer worden”, en dan was het volgende wat we zagen toch weer mooier. Gelukkig zijn al die mooiste dingen makkelijk vanaf de ringweg (1) te bereiken. Vooral voor een eerste bezoek aan IJsland is hier genoeg te zien. Je hebt hier ook echt geen 4x4 wagen nodig. Enkele dingen die je echt moet zien welke met een gewone auto goed bereikbaar zijn zijn:

Geysir & Strokur

De gulfoss waterval

Dyrholeay (het meest zuidelijke puntje van IJsland

De seljalandsfoss, en de iets verderop gelegen gljufrafoss welke in een kloof ligt

Jokulsarlon ijsmeer

Skaftafel park met de bekende svartifoss

De Hengifoss

Myvatn,

Namascard

Krafla

De Kotagil

De dynjandi waterval

snaefellsjokull

Dritvik

Arnarstapi

De glymur waterval, dit is de hoogste waterval van IJsland. De route er naar toe is fantastisch, vooral als je rechts van de stroom omhoog loopt.

En verder natuurlijk alle andere dingen die hier nog tussen in liggen, maar die teveel zijn om op te noemen

Er zijn natuurlijk ook heel veel goede boeken waar je hierover veel informatie kunt vinden. Zelf gebruik ik heel vaak het IJsland boek van Willem van Blijderveen, Uitgeverij Dominicus. (wel proberen de zevende en laatste druk te krijgen, want die leest heel prettig), en het reishandboek van Arnold Jansen, uitgeverij Elmar.

De beste tijd om te gaan is volgens mij van halverwege juli tot eind augustus. Het weer is dan voor IJslandse begrippen goed, en dan kan het ook best wel eens 20 tot 25 graden worden overdag. bovendien zitten in deze periode nog veel papegaaiduikers, welke rond begin augustus weer de volle zee kiezen.

Op mijn homepage http://www.groosmal.cistron.nl staat een reisverslag en veel foto's van onze vakantie in IJsland van 1999. Misschien dat dat ook nog een steentje bij kan dragen aan jou zoektocht. Verder staan er onder het kopje Boeken & Links nog enkele zeer nuttige boeken vermeld, vooral met wandelroutes.

Heel veel plezier in IJsland.

Groetjes,

Gerry

• ME

> De glymur waterval, dit is de hoogste waterval van IJsland. De route

> er naar toe is fantastisch, vooral als je rechts van de stroom > omhoog loopt.

Hoi Gerry,

Bedoel je met de rechterkant de kant van de berg (Hvalfell), of juist

de minder moeilijke andere oever ? Afgelopen zomer heb ik deze laatste

gelopen, en ik vond het jammer dat er aan die kant weinig van de waterval te zien was. Dus denk ik dat je de andere kant bedoeld :-)

• Gerry van Roosmalen

Ja, dus als je tegen de stroom in loopt, langs de rechterkant omhoog. Je moet dan af en toe ook door stroompjes heen om verder te kunnen. En af en toe loopt het pad wel erg vlak langs de rand af waardoor je toch de neiging krijgt een beetje naar rechts te gaan hangen. Af en toe is het dan wel leuk om plat op je buik over de rand te kijken. (Het is er erg diep). Langs deze route zitten wat uitstulpingen waarvandaan je de hele waterval kunt overzien. We hebben het zelf niet gedaan, maar volgens een boekje wat ik een paar maanden geleden heb aangeschaft kun je dus aan de noordzijde omhoog, en vervolgens kun je de Bornsná doorwaden, en aan de zuidkant (waar wij dus omhoog gelopen zijn) weer teruglopen. Een foto met een redelijk overzicht over de waterval staat op onze site http://www.groosmal.cistron.nl in het ijsland 1999 gedeelte onder de knop het westen. Het is de laatste foto rechts onder in waar ook mijn vriendin staat. Als je weer in IJsland bent is het zeker de moeite waard hier een keer omhoog te lopen. Het boekje met leuke en interresante wandelingen heet "IJsland, de mooiste dal- en bergwandelingen, en is van uitgeverij Rother. Het ISBN nummer is 3-7633-4295-8. Dit jaar neem ik het mee naar IJsland, en dan weet ik je daarna wel te vertellen of het echt een goed boek is.

• Willem

Het goedkoopste is kamperen. Je bent bovendien minder afhankelijk en je staat heel dicht bij de natuur waardoor je IJsland nóg intenser ervaart dan wanneer je in slaapzakaccommodaties slaapt. Maar je moet het natuurlijk wel leuk vinden…

• Preben

bedankt voor de tips

• Hans

Voor Nederlandse begrippen goedkoop te noemen zijn de jeugdherbergen (ca. ƒ 35 per nacht). Maar voor de rest zal alles duur zijn. Je moet er rekening mee houden, dat behalve vis, alles geïmporteerd moet worden in relatief kleine hoeveelheden gezien de geringe bevolking.