Leuke Ideeen

• Maurice

Binnenkort ga ik naar IJsland een deel van mijn homepage zal ik hieraan besteden. Heeft er iemand ideeen

http://home.wxs.nl/~keijz019

• Skallagrímur Kveldúlfsson

hi maurice!

i have plenty of good tips about my country, where to travel etc.

btw, what is your e-mail ?

with best regards from iceland.

S.K.

gullhamrar@hotmail.is

• ingrid

Bedoel je leuke ideeen voor je homepage? Dan kan ik je denk ik niet helpen, maar als je leuke ideeen bedoeld die je in ijsland kunt beleven heb ik er wel een paar voor je. Je moet het maar even laten weten wat je bedoeld voordat ik dit hele blokje vol ga schrijven met leuke ideeen die je in ijsland kunt beleven.

Groetjes.

• Gerry van Roosmalen

Nou Ingrid, als je zoveel leuke ideeen hebt dan schrijf het blokje toch maar vol. Ik en mijn vriendin zitten van 17 juli tot en met 6 augustus in IJsland, en ik zou het zonde vinden leuke dingen te missen.

Groetjes,

Gerry

• ME

Niemand ideeen ? dan ik maar :

- Arbaer openlucht museum in Reykjavik.

- De grote reliefkaart in het stadhuis van Reykjavik.

- Mjoifjordur een fjord in het oosten. De weg loopt dood, vandaar

dat er weinig mensen komen.

- De kleine museumboerderij Saenatasel, op de vlakte tussen

Myvatn en Egilsstadir. Meer dan bij grote rijke boerderijen als

Laufas en Glaumbaer kun je hier zien hoe zwaar het leven vroeger

moet zijn geweest.

- De wandeling door de kloof van Dettifoss naar Hafragilsfoss aan de

westkant van de rivier.

- Skogafoss kent iedereen. Maar iets stroomopwaarts kom je minstens

drie kleinere watervallen tegen die moeite van het bekijken waard zijn.

- Ook Jokulsarlon kent iedereen. Maar ten oosten, zo'n beetje waar de

bocht in de richting van Hofn afbuigt, heb je nog een uitloper van

een gletsjer die in een meer eindigt. En ten westen van Jokulsarlon schijnt er ook een te zijn (nog niet gezien).

- De wandeling van Hellnar naar Arnarstapi langs de zee (zuidkant van Snaefellsnes).

- Een boottocht naar Hornstrandir (Westfjords)

- Het strand bij Dyrholaey (ten westen van Vik, zuid IJsland).

- Kverkfjoll, als je dit kunt bereiken.

- De rots Hvitserkur en de zeehondenkolonie er tegenover (noord IJsland)

Nog wat plaatsen die de moeite van het bekijken waard schijnen te zijn maar waar ik (nog) niet geweest ben :

- Bij Krysuvik (Reykjanes) heb je warme bronnen. Maar aan de andere

kant van de heuvelrug zijn er nog veel meer.

- Als je bij Geysir de heuvel verder oploopt (een kilometer of zo) schijn je prachtig uitzicht te hebben.

- Langanes (noord-oost IJsland) schijnt de moeite waard te zijn.

- Veidivotn (boven Landmannalaugar).

- Drakagigar bij Askja

- de kloven Kolugil (noord IJsland) en Kotagil (bij Varmahlid)

- Nupsstadur ten westen van Skaftafell (zuid IJsland)

ME

• Gerry van Roosmalen

Dat zijn in ieder geval een flink aantal leuke ideeen. Veel ervan hebben we al gezien. Kijk hiervoor maar eens op onze site http://www.groosmal.cistron.nl daar staan in ieder geval ons reisverslag, en veel foto's. Krysuvik is in ieder geval de moeite van een bezoek waard, De kolugil en de Kotagil moet je zeker doen. En als je ooit bij de Askja komt, dan is de Drakagigar (als dat tenminste die kloof is bij de Askja) zeker de moeite waard. Toen ik er was had ik precies 25 minuten voordat we weer met de bus terug moesten, en dat was in ieder geval te kort. Wat betreft kverkfjöll, is dit heel moeilijk te bereiken. We willen met onze 4x4 pick-up ook hier naar toe. We weten alleen nog niet of we de camperunit moeten achterlaten op een camping, of dat we deze gewoon mee kunnen nemen. Wellicht weet jij hierop een antwoord.

• Willem

die kun je gewoon meenemen Gerry. Om de lijst van Michiel nog iets uit te breiden kun je ook nog denken aan enkele minder gebruikelijke wandelingen in Skaftafell (zoals naar Mórsárdalur), de wat lastiger te bereiken gebieden Núpsstadarskógur, Ingólfshöfdi, Theistareykir en Lónsöræfi, en verder zijn vlakbij Reykjavík het uitzicht vanaf de Esja of de Hengill (bij helder weer), de wandeling vanuit Hveragerdi naar het Reykjadalur en Olkeduháls (badhanddoek mee) en de vogelrots Krísuvíkurberg (tot begin augustus) erg de moeite waard. Maar vaak geeft die ene stille vallei, dat bij toeval ontdekte beschutte grasveldje vol bloemen midden in het lavaveld of die niet zo ontzettend hoge maar wel erg bekoorlijke waterval die niet op de kaart staat een nog gelukzaliger gevoel dan welk hoogtepunt dan ook…Gerry van Roosmalen schreef:

>

> Dat zijn in ieder geval een flink aantal leuke ideeen. Veel

> ervan hebben we al gezien. Kijk hiervoor maar eens op onze

> site http://www.groosmal.cistron.nl daar staan in ieder geval

> ons reisverslag, en veel foto's. Krysuvik is in ieder geval

> de moeite van een bezoek waard, De kolugil en de Kotagil moet

> je zeker doen. En als je ooit bij de Askja komt, dan is de

> Drakagigar (als dat tenminste die kloof is bij de Askja)

> zeker de moeite waard. Toen ik er was had ik precies 25

> minuten voordat we weer met de bus terug moesten, en dat was

> in ieder geval te kort. Wat betreft kverkfjöll, is dit heel

> moeilijk te bereiken. We willen met onze 4x4 pick-up ook hier

> naar toe. We weten alleen nog niet of we de camperunit moeten

> achterlaten op een camping, of dat we deze gewoon mee kunnen

> nemen. Wellicht weet jij hierop een antwoord.

• Gerry van Roosmalen

Nou, dat zijn nog eens ideeen. Veel van de dingen heb ik al aangestreept in jou reisgids. (Ik neem tenminste aan dat jij Willem van Blijderveen bent). Ik heb onlangs de zevende druk aangeschaft, en dat is zeker de moeite waard. De indeling leest erg prettig, en er staat veel actuele informatie in. In 1999 zijn we wel in krysuvik geweest, maar niet bij de krysuvikerberg. Daar moeten we nu dus maar eens gaan kijken. Voor onze vakantie heb ik een heel globale planning gemaakt van dingen die ik graag wil zien. ( http://www.groosmal.cistron.nl ) en dan naar IJsland 2001. Maar ik ga beslist niet alles halen wat er op staat. Vooral het zuiden van IJsland, en dan met name Thorsmork, Lanmannalaugar en skaftafel zullen veel van onze tijd vergen. Maar goed, ik was toch van plan om nog vaker naar IJsland terug te gaan. Wat betreft de items die ME heeft genoemd: de Kotagil is inderdaad heel mooi om te zien, en doorheen te wandelen. Wij zijn daar in 1999 geweest. Een foto die ik daar heb genomen heb ik ingestuurd voor een foto wedstrijd op de eye on iceland site. Na een tijdje kreeg ik een mailtje met de vraag of ze mijn foto mochten gebruiken in een artikel welk ze op internet wilde publiceren. Daar was ik natuurlijk erg trots op, en is mij zelfs meer waard dan het winnen van een foto wedstrijd. Het artikel staat op http://www.eyeoniceland.com/articles/horses/opinion.html , en natuurlijk zijn ze ook op onze site te vinden bij het ijsland 1999 gedeelte.

Groetjes en bedankt voor de tips.

Mocht je zelf nog tips willen hebben, kijk dan eens op onze site. Daar staat een reisverslag van 1999. Vanaf september zal ook het 2001 verhaal plus foto's daaraan worden toegevoegd.