Kleding

  • Maurice

    Wat voor kleding moet je eigenlijk meenemen naar ijsland? Regenkleding? Ik hoorde dta je van alles wat moet meenemen. Misschien zo'n afritsbroek

  • Gerry van Roosmalen

    Hallo Maurice,

    Wij zijn in 1999 in IJsland geweest, en je moet eigenlijk alle soorten kleding bij hebben. Ik denk dat we ongeveer alle weertypen wel gehad hebben, van 25 graden met een strak blauwe lucht, tot een graad of 8 met veel regen en kei harde storm. Dus je moet zeker een goede winterjas meenemen, maar enkele T-shirts en korte broeken kunnen ook best mee. Veel plezier in IJsland. Hoe lang blijf je? Wij gaan van 17 juli tot 7 augustus.

    Groetjes,

    Gerry

  • Maurice

    Thanx

    Gerry. Natuurlijk zal ik alles op mijn Homepage zetten als er foto's zijn

    Maurice schreef:

    >

    > Wat voor kleding moet je eigenlijk meenemen naar ijsland?

    > Regenkleding? Ik hoorde dta je van alles wat moet meenemen.

    > Misschien zo'n afritsbroek

  • Hans

    En in 2000 in Zweden, en nu weer naar IJsland. Jullie hebben de smaak wel te pakken hè? Ik ben in 1994 en 1996 naar Zweden en Noorwegen geweest. Maar één ding moet je me toch eens vertellen: hoe kun je nu naar Zweden gaan, zonder Stockholm te bezoeken?

  • Gerry van Roosmalen

    Hallo Hans,

    Tja hoe gaat dat. Mijn vriendin en ik houden allebei niet van grote steden. Iedere keer als we ze bezoeken hebben we zoiets van wat doen we hier, en vluchten terug de natuur in. Wij zijn nu eenmaal meer gecharmeerd van de hele kleine plaatsjes, en de vrije natuur.

    Het afgelopen jaar zijn we dus wel in Tromso in Noorwegen geweest, en dat hadden we eigenlijk allemaal best wel weer snel gezien. Het enige wat er echt de moeite waard was, was het polar museum en een permanente tentoonstelling over het noorderlicht op de plaatselijke universiteit.

    Wellicht dat als we in de toekomst nog eens terug komen in Zweden dat we een dagje Stockholm inlassen, maar voorlopig houd ik het liever bij bergen, meren, gletsjers, geysirs, watervallen en al het andere vele mooie dat de natuur te bieden heeft.

    Groetjes,

    Gerry

  • Hans

    Laat je niet door mij aanpraten om naar Stockholm te gaan hoor. Als je geen stadsmens bent, moet je het niet doen omdat anderen het leuk vinden. Op vakantie doe je toch uiteindelijk eens, waar je helemaal zelf zin in hebt. Zo snappen ze bij mij niet, dat ik voornamelijk steden bezoek in Scandinavië. Ik ben altijd geïnteresseerd, hoe mensen leven in zo'n land.

  • Gerry van Roosmalen

    Op zich is dat natuurlijk ook interresant. Maar er leven natuurlijk ook mensen in de kleine dorpen en steden, of op het platteland. En ik ben inderdaad niet zo'n stadsmens. Ik vind het wel leuk om af en toe eens een dag in een stad rond te hangen, maar dan begint het ook te vervelen.

    Groetjes,

    Gerry

  • Hans

    De meeste kleinere steden heb je inderdaad snel gezien, maar het gebied tussen Gävle en Härnösand met al die steden vind ik eigenlijk het interessantste.

  • Gerry van Roosmalen

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet precies weet waar dit ligt. Wij zijn in Zweden langs de botnische golf omhoog gereden, en hebben hier weinig steden gezien. Maar ja, dat heb je als je niet van de hoofdweg afwijkt. Op de terugweg hebben we meer plaatsen gezien, maar dit was langs de west kant van Zweden. Persoonlijk vond ik dit het mooiste gedeelte van Zweden. Vooral Abisko in het noorden van Zweden was schitterend.

  • Hans

    Daar ben ik ook geweest met de trein, langs het meer Torneträsk. Dat is inderdaad prachtig. Je ziet de ene na de andere waterval, veel bergen en prachtige dorpjes zoals Abisko. Tussen Boden en Kiruna is het landschap vrij gewoon, wel arctisch. Je denkt dan: “Nou zo zal het wel doorgaan tot Narvik,” maar dat is beslist niet waar. Vooral het stuk tot Narvik is mooi, omdat je dan van het subpolair in het gematigd klimaat terechtkomt met loofbossen.