De taal

  • A. Koolwaaij

    Wie weet waar en hoe ik de taal kan leren. Ben al druk aan het zoeken naar een cursus maar nog niets gevonden. Heeft iemand tips?

  • Peter

    Het enige boek, dat ik hierbij in Nederland heb kunnen ontwaren is “Teach yourself Icelandic” Ik heb het in 1988 gekocht, net als het woordenboek van “Van Goors en zonen”. Dat woordenboek zou niet meer gedrukt worden.

    “Teach yourself Icelandic” is verre van volledig te noemen. Devraag blijft, hoe je nu de lidwoordelijke uitgang achter de diverse zelfstandige naamwoorden zet.

  • Gerry van Roosmalen

    Ik ben sinds januari bezig met een cursus IJslands. Ik heb deze besteld via Linguaphone. telefoon nummer 0165-549376. Het enige nadeel is dat het een cursus IJslands-Engels is. Je moet dus iedere keer een extra vertaalslag maken. Verder heb ik ook het idee dat het een beetje oud materiaal is, maar voor een basiscursus voldoet het volgens mij prima. De kosten van de cursus zijn Æ’ 645.00.

    Hiervoor krijg je dan 4 cassettebandjes, een walkman en 3 boeken. 1 van deze boeken is het door jou al aangeschafte “Teach yourself Icelandic”. Ik heb dit zelf nog niet echt gebruikt. De andere twee boeken hebben betrekking op de cassettebandjes

    Succes.

    Gerry

  • Peter

    Mijn cursus is ook in het Engels, dat is niet zo'n probleem hoor. Je moet toch een eigen woordenlijst maken, dat doe je dan toch in het Nederlands. Volledigheid wat de basis betreft, vind ik veel belangrijker.

    In 1988 betaalde ik voor Teach Yourself Icelandic Æ’ 16. Als ik dat zo beluister, is het wel erg duur. Meer dan Æ’ 150 mag dat toch niet kosten, als er verder geen begeleiding bij is.

  • TOLLI

    Það sem þú átt að gera , er að koma til Íslands, fá þér vinnu í fiski í nokkra mánuði , þannig getur þú lært málið.

    Einnig getur þú sótt námskeið fyrir útlendinga í Reykjavík.

    Með bestu kveðju !!! Tolli.

  • Ingrid

    Ik ben sinds vorig jaar de taal gaan leren. Daarbij heb ik ook het boekje teach yourself icelandic aangeschaft. Ik vind dit boekje niet echt duidelijk en snap er nog niet veel van. Bijvoorbeeld hoe je mannelijk en vrouwelijk enz kunt herkennen. Er bestaat ook een cd rom om ijslands te leren. Dit bestaat uit de basiswoorden enz. Deze kun je bestellen bij www.eurotalk.co.uk het is in nederlands ijslands en er bestaat ook nog een vervolg op maar deze is nog niet uitgebracht. Je leerd het eigenlijk spelenderwijs. Hopelijk heb je wat aan deze info. Als iemand mij verder kan helpen met het boekje teach yourself icelandic laat het dan even horen. Ik zou graag wat verder komen.

  • Hans

    Ik heb het boekje ook, en vind het wel duidelijk, maar niet volledig. Je blijft met de vraag zitten of de lidwoordelijke uitgangen op regelmatige wijze of onregelmatig achter de zelfstandige naamwoorden geplaatst worden.

    Hoe je mannelijk en vrouwelijk kunt herkennen leer je door ervaring. In het begin moet je gewoon van ieder woord apart (met behulp van het lidwoord) het geslacht erbij leren, zoals je in het Frans ook “la rose” en niet “rose (F)” leert. Het eerste is de natuurlijkste manier.

    Als je meer vragen hebt, vuur ze maar op me af.

  • Joke

    Jeg trodde at islandk var en lit som norsk, men du har skremt meg helt bort :o)

    Men likevel, når du kan lese dette, vennlig hilsen!!!!!!!

    Joke.

  • Gerry van Roosmalen

    Hallo allemaal die hierop hebben gereageerd. Ik heb uiteindelijk via Mal og Menning een nieuw boek besteld over de IJslandse taal. Het heet Learning Icelandic en is geschreven door Auður Einarsdóttir, Guðrun Theodórsdóttir, María Garðarsdóttir en Sigriður Þorvaldsdóttir. Bij het boek hoort een CD met de gesproken teksten. Deze manier leert erg snel, en is stukken beter dan de teach yourself icelandic, of de door mij gevolgde linguaphone cursus. Je kunt het dus bestellen door een mailtje te sturen naar Mal og menning in IJsland. verslun@mm.is Het ISBN nummer is 9979-3-1919-4. De prijs is 3491,23 ijslands kronen. Daar komt nog 435 IJslandse kronen verzenkosten bij. In nederlands geld ongeveer 100 gulden, en wat mij betreft een aanrader.

    Met vriendelijke groet,

    Gerry van Roosmalen

    httt://www.groosmal.cistron.nl

  • Erik-Jan Vens

    Hoi Ingrid,

    Dank je wel voor de tip. Ik heb nl. ondertussen wel een heel rijtje boeken, maar ik ga er nooit voor zitten om ook echt te leren.

    Dat is pure luiheid.

    Maar weten wat je fout doet, en je leven veranderen zijn twee verschillende zaken.

    Ik zit toch vrijwel de hele dag achter de computer, dus waarschijnlijk is lesmateriaal op een CDROM voor mij de beste manier om te leren.

    Groeten, Erik-Jan