is selfdrive in winter wel veilig?

  • Ingrid

    Hallo,

    Ik zou graag in februari naar Ijsland gaan.Ik zie veel aanbiedingen van 4*4 jeep selfdrive trips. Nu vroeg ik me af of het wel veilig rijden is daar in de winter? Zijn de wegen sneeuwvrij? Is dat doenbaar voor een toerist? Of kies ik toch beter voor een andere formule?

    Groeten,

    Ingrid

  • Jos64

    Hoi Ingrid,

    De hoofdwegen over het eiland worden ook in de winter zo veel mogelijk sneeuwvrij gehouden en zijn de meeste locaties dus grotendeels  bereikbaar, maar routes het binnenland in zullen moeilijker of niet te doen zijn in bepaalde periodes. Garanties dat de ringweg rond het eiland gereden kan gaan worden in februari heb je nu eenmaal niet. De Inner circle en de zuidelijke kustroute zijn wel bijna altijd berijdbaar in de winter. Veilig rijden betekend je snelheid aanpassen waar nodig en geen hele grote afstanden per dag willen afleggen. Verder ben je onderweg enorm afhankelijk van het weer en dat geldt zeker voor februari. Weet ook dat je in februari maar ongeveer 6 uur daglicht per dag hebt! Wel heel veel kans op het zien van het noordelicht natuurlijk!

    Het is te doen om in februari rond te rijden in IJsland, maar wel met de beperkingen die er (kunnen) zijn en met het gebruik van je gezonde verstand is het allemaal best te doen!

    Jos