veranderingen

  • Leo Bleeker

    Hoi,

    Eind juni hebben we een schitterende reis weer gemaakt naar IJsland. In een woord gewoon geweldig.

    Zoveel natuurschoon echt heel mooi. Ik ben nu een aantal keren geweest maar ten opzichte van eerdere reizen

    is er wel wat veranderd. Wat ik wel erg jammer vond dat je nu ook entree moest betalen. En dat was het geval bij

    Krafla (Leihrnjukur) en ook bij Namaskard. Gelukkig was het bij de Geysir nog niet zo ver toen (juni). Bij het

    kleinste kerkje van IJsland.( voorbij Kirkjubajaerklaustur richting Skaftafell) staat nu een hek. Je kan er wel heen naar dat kerkje,

    maar het is net of het dicht is door dat hek.. Later hoorde ik van andere toeristen dat de beheerder/eigenaar

    toeristen had betrapt die over het dakje van de kerk liepen(?!). Bij de Godafoss zat de IJslandse reisgids van een excursiebus sigarettenpeuken op

    te rapen van de grond. Achteloos weggegooid. Ik ontdekte blinkend muntgeld, ingeworpen bij dat mooie blauwe poeltje met dat kleine grotje

    een paar meter van Strokkur vandaan. Ook bij de Seljalandsfoss,bij de beek is er muntgeld ingegooid. Lelijk al die blinkende rondjes…..moet dat nou echt? Ik ga nu pas savonds laat pas na de Geysir want overdag is het zo druk, geldt ook voor Gulfoss. ( savonds is het lekker rustig) ( Ik heb een keer bij de Gulfoss op de trap moeten wachten omdat ik niet doorkwam vanwege de meute)

    Van de week stond er in een IJslandse krant dat er Amerikaanse toeristen een familielid hadden aangemoedigd in het ijskoude water

    te springen vanaf een hoge rand (Flosagja) bij nationaal park Tingvellir. De jongen had zich uitgekleed en was in het water gesprongen. Het water was 2 graden. De jongen was erg onderkoeld en de

    familie stond er bij te lachen. Ze waren later door een ranger aangesproken op hun gedrag. Toen ze de ernst inzagen klom de oudere broer naar beneden om

    de jongen te redden. De jongen was echt in shock door dat koude water. De familie dacht dat hij zich als een watje gedroeg. Ze hadden geen idee hoe koud het water was. Later verlieten ze met het schaamrood op de kaken de plek. Het is jammer dat sommige toeristen zich zo gedragen. IJsland is geen spelletje. Elk jaar zijn er helaas toch

    doden te betreuren door ongelukken. Af en toe hoor je ook berichten over vermissingen. Laten we hopen dat toeristen zich in de toekomst wat verstandiger gaan gedragen en de natuur en eigendommen respecteren.Ik had overigens gehoord over een natuurpas die misschien geïntroduceerd gaat worden. Gaat dat nog door? Dat zou misschien beter zijn dan

    overal entree te moeten betalen. Overigens……de beelden van de spleet bij de Bardarbunga zijn weer ontzettend prachtig. Ik hoorde ook al over helicoptervluchten erheen. Wel prijzig…maar ja dit is natuurlijk een ervaring once in your lifetime. Voor de mensen die nog naar IJsland gaan…heel veel plezier . En voor de mensen die weer teruggekeerd zijn: Geniet lekker na en bedenk dat je altijd weer terug kan, want IJsland is het waard.

    groetjes Leo

  • Judith

    Hallo,

    Ik ben vorig jaar geweest en zag ook de gevolgen van het feit dat het aantal toeristen toeneemt. Plastic flesjes in Landmannalauger, inderdaad sigarettenpeuken, toeristen die bij de Svartifoss gewoon over het touw klommen etc. Wat mij ook op viel was dat veel toeristen niet gekleed zijn op weersomstandigheden e.d. in IJsland. Ik heb bijvoorbeeld Japanse vrouwen met mantelpakjes en pumps gezien bij de Gullfoss.

    Ik begrijp dat veel IJslanders blij zijn met het toenemende toerisme omdat het voorziet in een inkomen. Maar de keerzijde is dat het op veel plaatsen erg druk is en de natuur beschadigd wordt door toeristen die geen kwaad zien in spullen op de grond gooien etc.

    Ik heb mij voorgenomen dat ik de eerst volgende keer dat ik weer naar IJsland ga, niet meer in het hoogseizoen ga en als dat onverhoopt niet anders kan, dan ga ik in ieder geval niet meer naar de zuidkant van de ring vanwege de drukte bij alle watervallen.

    Groetjes Judith

  • Ari Olafsson

    Helaas waar Leo.Doffe doffe ellende die avalanche van toeristen. IJsland is helaas het IJsland van 20 jaar geleden niet meer. Voor mij part vragen ze overal maar entree en liefst zo hoog mogelijk.Laat Icelandair en de andere maatschappijen de prijzen verdubbelen a.s.a.p. Misschien dat er dan minder toeristen komen.Er komen er nu veel en veel te veel .Op deze manier gaat het snel kapot allemaal in IJsland.

    een verdrietige Ari

  • Wallah

    Omg, jullie zijn zélf ook toeristen hoor. Of is dat “anders” omdat jullie het zijn ofzo?

  • Judith

    Beste Wallah,

    Het klopt dat ook ik een toerist ben, maar wel eentje met respect voor de natuur, de IJslanders en hun cultuur en ik ga goed voorbereid op pad. Dat is wel een verschil met de grote busladingen toeristen die achteloos hun afval in natuur gooien, zich niet aan regels en geen rekening houden met anderen.

  • Wallah

    Oke, dus als je per bus reist met een “lading” andere toeristen gooi je per definitie je afval op de grond, houd je je niet aan de regels en houd je geen rekening met anderen? Oke, dan begreep ik je verkeerd; nú snap ik het 8-)

  • Ari Olafsson

    Nog eentje dan maar voor je Wallah.Als ze nu de prijzen drastisch omhoog gooien om naar IJsland te gaan trekt het misschien een heel ander soort publiek.

  • Wallah

    @Ari Alleen maar nette mensen?

  • Jan

    Onzin Ari.

    Fatsoen heeft niks met geld te maken!

    Jan

  • Puffino

    Dit is pas het begin, het wordt alleen maar erger. De krankzinnige stijging in aantal toeristen heeft zijn nadelen.

    Nu komen de sukkels ook.