Levensonderhoud duur op IJsland; wat nemen we van huis mee?

  • maureenjasper@hotmail.com

    Hallo forumleden,

    Wij rijden deze zomer met onze drie jonge kids in een maand om (de ‘1’ van) IJsland heen.

    Mijn vrouw en ik waren er ook een week in november 2009, net na de val van Icesave en daarmee de Kroon. De Kroon devalueerde met 50%; dus we konden alles letterlijk voor half geld krijgen: autohuur, accommodatie, eten & drinken. De koers was toen ISK 150 voor een Euro

    Weet iemand hoe het nu zit met het prijsniveau? Is IJsland nog altijd op hetzelfde prijsniveau als toen?

    En een andere vraag:

    Zijn er praktische tips voor spullen die we zeker van huis moeten meenemen? Zaken zijn niet/slecht voorhanden zijn en/of erg duur in de aanschaf ter plaatse? Datzelfde geldt voor etenswaar (die je überhaupt mag meenemen in je koffer)?

    Groeten,

    Jasper

  • Bob van Duin

    Gewoon alles in IJsland kopen, help je de economie mee en scheeld daarbij een hoop frustratie :)-D

  • Arnold

    T.o.v. 2009 scheelt het niet zoveel, 1000isk was toen ongeveer € 5,50, nu € 6,50, dus zeg maar 15% duurder.

    Ik heb ook niet de indruk dat de prijzen zelf veel zijn gestegen, dus om nou de piepers en de pindakaas van huis mee te nemen?

    Als je al etenswaar mee wilt nemen, je bent beperkt in de hoeveelheid, dus per saldo schiet je er weinig mee op.

    Alles is er voorhanden en niets is veel duurder dan in Nederland.

    Wat ik wel handig vind om mee te nemen zijn zaken als cup-a-soup, oploskoffie, mueslirepen ed.

    Het weegt niet veel en is makkelijk voor onderweg, maar verder lekker alles daar kopen.

  • maureenjasper@hotmail.com

    Hoi Arnold,

    Bedankt voor je waardevolle reactie. Mueslirepen en zoiets als noedels nemen we idd dan mee, maar ook meer om het praktische (op momenten dat er geen winkel in de buurt is).

    Als je verder nog gebruiksartikelen (ook niet-voedingsmiddelen) te binnen schieten die niet goed verkrijgbaar zijn lokaal of kostbaar, dan hoor ik het nog graag :-)

    Bedankt!

    Jasper

  • Puffino

    Neem alleen maar mee wat je daar echt niet kunt krijgen en ook niet zonder kunt. Hollandse spullen dus. Ze hebben er in de grote plaatsen supermarkten met meer keuze dan hier.

    Zowel vers als niet vers.

    Kosten,a gh, ik vind het meevallen, het is niet goedkoop maar agh NL is ook gewoon een duur land. En als je in een vakantie naar IJsland gaat beknibbelen op een paar euro terwijl de rest van je vakantie toch ook wat duurder is dan een weekje Drenthe dan ben je toch ook niet zo slim bezig. Zo redeneer ik dan maar.

    Alcohol, ja, dat is duur. Dus op de vlucht heen nog effe wat taxfree bijshoppen. Niet voor de prijs, maar is de enige manier om meer dan zoveel kilo bagage te kunnen meenemen ;-) Niemand zeurt over dat handtasje van de taxfreeshop, wel over een koffer met een paar kilo te veel.

  • Puffino

    En ik zat me later te bedenken dat je je eigenlijk beter af kunt vragen wat je uit IJsland me terugneemt dan wat je er mee naar toe neemt ;-)

  • Joop

    Wij nemen ontzettend veel mee.

    Maar da's niet voor de kosten, maar puur voor het gemak.

    Wij zijn niet op vakantie om supermarkten te (be)zoeken, maar om zoveel mogelijk tijd van het land te genieten.

    En om enkel mueslirepen te eten, da's wel wat karig !!