campingcard IJsland 2014 & supermarkten

  • nelle

    Hallo!

    Komende zomer gaan wij door IJsland trekken met auto en tentje.

    Nu hebben wij nog een paar vragen waar wij op dit forum niet direct antwoord op vinden.

    Wie heeft er recentelijk gebruik gemaakt van de campingcard op IJsland?

    Is dit een zinvolle aanschaf?

    Zijn er veel campings die zich niet hebben aangesloten bij deze card?

    En zijn er voldoende supermarkten, of moet je flink inslaan als je er eentje tegenkomt?

    Alvast bedankt.

    Nelle

  • Julia

    Beste Nelle,

    Ik kan alleen antwoord geven op je laatste vraag. Ik zou in de grote plaatsen flink boodschappen inslaan bij de Bonus of Kronan oid. En dan kan je in de kleinere plaatsen altijd nog wat verse spullen bijkopen in de kleine supermarktjes of benzinestations.

    Fijne reis!

  • nelle

    @ Julia

    Ok, dank je, duidelijk.

    De Bonus of Kronan houden wij in de gaten.

    @ kampeerders op IJsland;

    Niemand heeft afgelopen jaar gebruik gemaakt van de campingcard…?

  • M E

    Nope, geen gebruik gemaakt van de campingcard..

    Op de site http://campingcard.is staat dat de kaart EUR 99,- kost voor twee personen + kinderen. Als je uitgaat van EUR 7,50 (ISK 1200) per persoon per nacht, en je bent met zijn tweeen, heb je de kaart er in een week uit. Dat is een goede deal. Een nadeel kan zijn, dat maar een beperkt aantal campings meedoet (43 van de 150+) en weinig van de campings op de bekende touristische plaatsen (Skaftafell, Asbyrgi, Myvatn, Akureyri, Geysir, Thingvellir). Als je daar wat langer wilt verblijven, moet je de dus of alsnog betalen, of heen en weer rijden naar een camping waar de kaart wel geldig is.

  • Arnold

    Ik heb ook nog nooit een campingcard aangeschaft om de reden die ME al aangeeft. Veel campings doen niet mee en ik wil de vrijheid hebben te staan waar ik wil.

    Die paar tientjes dat het eventueel zou schelen op zo'n hele reis is te verwaarlozen. Als je drie weken met de kids gaat kan het wel voordelig uitpakken, maar met twee volwassenen vind ik het vrij zinloos.

  • Manon

    Hallo,

    Wij hebben ernaar gekeken maar ervan af gezien. We zoeken liever een camping op het moment dat we er aan toe zijn en kijken dan wat het dichtstbijzijnde en mooi is. Dat gaat prima en is niet zo heel veel duurder.

    Groetjes, Manon

  • nelle

    Dank voor jullie reacties.

    Wij gaan 3 weken met z'n 2-en dus na 6 nachten op een campingcardcamping spelen wij quite.

    Nog maar eens goed nagaan of wij idd wel willen ‘zoeken’ naar een aangesloten camping,

    Want zoals Arnold terecht noemde; die paar tientjes vallen in het niet bij de totale reissom..

    Hebben jullie toevallig ook nog vrij gekampeerd?

  • Arnold

    Nee, de laatste keren hebben we niet meer vrij gekampeerd, een paar jaar geleden wel af en toe.

    Toen het nog mocht ook aan het Jokulsarlon gestaan, midden tussen de broedende Skua's en Noordse Sterns, mooiste wildkampeerervaring ooit.

    Midden in de nacht vanuit je tent de zon achter de gletsjer onder zien gaan en wakker worden met kabbelende ijsschotsen. Zou het graag nog eens doen, maar helaas mag het dus niet meer.

  • nelle

    Arnold, dat wat jij omschrijft klinkt zo aantrekkelijk!

    Maar, ok, bij het Jokulsarlon mag het niet meer, en natuurlijk niet in de nationale parken, maar bedoel je dat je nergens meer mag wild kamperen?

  • e.blankestijn@planet.nl

    wij zijn 2013 3 weken in IJsland geweest met een camper

    wij hebben denk ik wel 10 dagen in het “ wild” gekampeerd

    geen enkel probleem in Nat. parken mag het niet

    maar als er ergens een huis of boerderij in de beert was hebben we het altijd gevraagd

    nooit een probleem