prijs van huttentocht

  • De Wispelaere Pascal

    Hallo,

    is er iemand die een accuracte kostprijs weet om de Landmannalauger-trail te lopen en gebruik makende van de hutten langs deze route als overnachtingsplaats?

    Alsook als je dan deze hutten gebruikt, kan je dan aan zelfkook doen?

    Met dank.

    De Wispelaere Pascal

  • ME

    Hutten met prijzen : http://www.fi.is/page.asp?id=727

  • marije

    De hele tocht kost ongeveer 100 euro aan hutovernachtingen in totaal.

    Zelf koken zal wel moeten, want je kunt geen eten kopen in de hut! Je moet dus voor alle dagen ontbijt, luch en diner meenemen. Water is overal wel te vinden.

    Als je deze tocht wilt lopen moet je wel reserveren (of tent meenemen) want het is de populairste wandeltocht in IJsland. Ik ga zelf over twee weken deze tocht lopen, en wij konden (een maand geleden) nog wel reserveren.

  • An

    Hallo,

    Nu we het toch over huttentochten hebben:

    Hoeveel kilometer is de Landmannalaugar route ongeveer?

    En hoeveel tijd/dagen rekken jullie daarvoor uit?

    Wandelen jullie over de weg of over een echt wandelpad? (Onze ervaring tijdens onze IJsland-reis van vorig jaar was nl. dat ter plaatse niet alle wandelpaden die op de kaart aangegeven stonden ook echt bestonden…)

    Vorig jaar zijn we met de auto rondgetrokken, maar ik zou het wel zien zitten om ook eens een deeltje van IJsland te voet te doen!! Maar dat zijn helaas nog maar plannen, het zal nog niet voor deze zomer zijn…

    Groetjes, An

  • mieke

    De tocht landmannalaugar-skogar is geloof ik ongeveer 80 km. Ik heb hem een keer in 3 dagen gelopen zonder bepakking (alles ging met de bus van camping-camping), maar afgelopen jaar heb ik hem in 5 dagen gedaan en dat is prima te doen. Het kan ook in 4 of 6 dagen. Net hoe lang je wilt lopen op 1 dag. Ik geloof dat de meeste mensen het toch wel in 6 dagen doen. het is een echt wandelpad en dit pad is helemaal goed aangegeven met palen in de grond. Op plekken waar vaak veel sneeuw ligt zijn ze langer en steken ze meestal nog wel boven het sneeuwoppervlak uit. Mijn belevenis was wel dat er afgelopen zomer veel minder sneeuw lag dan in 2000 (eerste keer) hoewel we afgelopen jaar toch veel eerder in het jaar waren…. Hierdoor waren ook de palen die in 2000 onder de sneeuw waren verdwenen goed te zien.

    Mieke

  • an

    zonder bepakking ?

    hoe kwam jullie gerief (o.a.voedsel) dan aan bij de hutten/kampplaatsen ?

    er zijn toch geen wegen naar de tussenstops

    an

  • mieke

    Met de bus (we waren met een groepsreis toen)! We zijn van landmannalaugar naar een camping vlakbij alftavatn gelopen (niet de officiele waar je langskomt met de wandeling, ik weet niet meer precies welke) en vanaf daar naar thorsmork. Daar kan de bus ook komen. En toen verder naar Skogar.

    Vorig jaar 5 dagen hebben we wel met bepakking gedaan, toen ook overnacht bij hrafntinnusker (hier een mooi uitstapje naar een sneeuwgrot gemaakt 's avonds) en emstrur. (die 5 dagen hebben we trouwens van skogar naar landmannalaugar gelopen… andersom dus!)

    Mieke

    (zie voor foto's http://spaces.msn.com/members/miekero)

  • An

    Hallo,

    Mooie foto's!!

    En zijn er tijdens de zomermaanden (relatief) veel mensen die deze wandeling maken, of loop je er echt wel rustig?

    Ken je misschien ook nog andere wandelpaden die aan te raden zijn?

    Bedankt!

    An

  • mieke

    Nee, echt rustig lopen is het niet. Tuurlijk, het zijn niet zoveel mensen als je tegenwoordig op bijvoorbeeld het pieterpad tegenkomt, maar het is wel echt een populaire route omdat het nou eenmaal een van de weinige meerdaagse tochten is die goed is aangegeven. Ik vond het wel fijn om van skogar-landman. te lopen aangezien de meeste mensen in landman. beginnen. En mensen tegenkomen vind ik toch altijd minder irritant dan de hele tijd net achter of net voor mensen lopen, waar je weer kans op hebt als je dezelfde kant op loopt. Je komt dus best wat mensen tegen, maar daardoor is het niet minder de moeite waard hoor!

    De enige andere wandeling die ik zelf gedaan heb is van Dettifoss naar Asbyrgi. Ook erg mooi. Kan je makkelijk in 2 dagen doen. Heel relaxed omdat het vrij kleine stukjes zijn. Je loopt dan bijvoorbeeld naar de camping in het Vesturdalur (heel eenvoudig, ontzettend mooi, lieflijk plekje) en de volgende dag door naar Asbyrgi. Mooie wandeling, niet zo lang. Je zou het hele stuk best op 1 dag kunnen lopen, maar omdat je vaak pas rond de middag bij Dettifoss aankomt met de bus is dat niet handig/haalbaar. Je kan dan bijv. bij Dettifoss kamperen en de volgende ochtend vroeg aan de hele wandeling beginnen, maar dan sla je Vesturdalur over, en dat vond ik nou net een van de mooiste campings! (meestal heel rustig ook)

    Mieke