Rondje ijsland of het zuiden en walvissen kijken

  • Marjolein

    Ik ga in augustus naar Ijsland. Ik kom op 31 juli  vroeg in de avond aan en vertrek op 9 augustus, ook in de avond

    Ik heb dus 9 dagen.

    Ik zou heel graag walvissen kijken, maar begreep dat in augustus de kans daarop het grootst is in het noorden.

    In de baai bij Reijkjavik en bij Olavsvik zijn geen waarschijnlijk geen Humpbacks in die tijd.

    Ik twijfel of we dus toch naar het noorden gaan via een rondje IJsland, of alleen het zuiden doen met meer rust, maar minder kans op walvissen.

    Wat adviseren jullie?

    dag 1 aankomst

    dag 2 Reijkjavik en deel golden circle

    dag 3 rest golden circle en watervallen op weg naar Vik

    dag 3 van Vik naar Hofn

    dag 4 van Hofn naar de oostkust (Egilstadir)

    dag 5 naar myvatn

    dag 6 in de omgeving van Myvatn

    dag 7 walvistocht en richting Bionduos

    dag 8 naar Borgarnes

    dag 9 via de silver circle en Reijkjavik naar het vliegveld

    of ga ik

    dag 1 aankomst

    dag 2 Reijkjavik

    dag 3 deel golden circle

    dag 4 rest golden circle en watervallen op weg naar Vik

    dag 5 van Vik naar Hofn

    dag 6 van Hofn naar Vik

    dag 7 naar Borgarnes?

    dag 8 schiereiland verkennen

    dag 9 via de silver circle en Reijkjavik naar het vliegveld

    Ik hoor heel graag jullie mening, en/of advies

    Marjolein

  • Jos64

    Hoi Marjolein,

    9 dagen is een beetje krap om het hele rondje te gaan doen, dus is het zeker handig om keuzes te maken voor onderweg.

    Wij waren in IJsland in begin september 2017 voor 15 dagen en hebben een walvistoer gedaan vanuit Hauganes en dat ligt een stukje boven Akureyri in dezelfde baai. In deze baai worden het hele jaar door walvissen gespot.

    Qua route heb je wel keuzes te maken inderdaad.

    Het stuk tussen Reykjavik en Hofn is erg mooi en daar kan je dagen over doen; wij deden er 5 dagen over en hadden nog het gevoel tijd te kort te hebben gehad. De hoek Egilsstadir vonden wij het minst en vanuit Hofn naar Myvatn in 1 dag is een lange reisdag.

    Wij verbleven in Laugar bij Myvatn en van daaruit een whale toer in die baai en doorrijden naar Blonduos voor de nacht is goed mogelijk.

    Zo is route 1 nog te doen, ook al is deze gehaast.

    Route 2 heeft ook zijn mogelijkheden voor onderweg, want het schiereiland van Snaefelsness vonden wij ook erg mooi en vanuit Olafsvik gaan ook goede walvistoers de zee op. terugrijden vanuit Hofn langs de kust is geen straf en dan het schiereiland doen is ook een goede mogelijkheid die uitvoerbaar is. Daarmee laat je het noordelijke deel van het eiland liggen en pak je de meeste hoogtepunten aan de zuidkant. Dag 8 is dan de keuze om het schiereiland rond te rijden of dat slechte gedeeltelijke te doen en nog vanuit Olasfvik een toer te gaan doen. Wij hadden voor het rondje schiereiland een hele dag nodig ( begin en eindpunt Stykkisholmur ).

    Kijk voor jezelf nog even wat je echt zien wilt en plan je route daar naar, want in 9 dagen is het niet mogelijk om alles te gaan zien en doen.

    Jos